اندکی صبرسحرنزدیک است

کتاب مقاله سخنرانی کتاب درسی نمونه سئوال

اندکی صبرسحرنزدیک است

کتاب مقاله سخنرانی کتاب درسی نمونه سئوال

وهابیت

1

تاریخ وهابیت

2

هل کان محمد بن عبد الوهاب خارجا عن الدولة العثمانیة؟

3

فرقه وهابیه

4

نقش استعمار در پیدایش وهابیت

5

پى ریزى مبانى فکرى وهابیت

6

ابن تیمیّه بنیانگذار فکرى وهّابیّت

7

نخستین دولت سعودى

8

رهبران دینى وهّابیّت پس از فروپاشى

9

دوّمین دولت سعودى

10

انتقادات بزرگان اهل سنّت از «ابن تیمیّه»

11

1-انتقاد تند ذهبى از ابن تیمیّه

12

2 ـ ابن حجر عسقلانى و نسبت نفاق به ابن تیمیّه

13

3 ـ سُبْکى، ابن تیمیّه را بدعت گزار مى داند

14

4 ـ قاضى شافعى پیروان ابن تیمیه را مهدور الدم مى داند

15

5 ـ ابن حجر مکّى، ابن تیمیّه را گمراه و گمراه گر مى شمارد

16

6 ـ اطلاق شیخ الإسلام به ابن تیمیّه کفر است

17

7 ـ ابن بطوطه ابن تیمیه را دیوانه مى خواند

18

ردّ افکار ابن تیمیه توسط علماى شیعه

19

عوامل انزواى «ابن تیمیّه» وعلل گسترش مجدّد افکار او

20

نگاهى گذرا به زندگى محمّد بن عبد الوهّاب»

21

علاقه محمد بن عبد الوهاب به مدّعیان دروغین نبوت

22

آغاز ترویج وهّابیّت و برخورد مردم با آن

23

برخورد علماى اهل سنت با محمد بن عبد الوهاب

24

پدر محمد بن عبد الوهاب گمراهى او را حدث مى زد

25

برخورد تند برادر محمد بن عبد الوهاب با وى

1

اگر کسی بگوید خورشید ثابت است کافر است.

2

قرآن تحریف شده است.

3

اعتراف صریح یکی از علما, اهل سنت به تحریف قرآن .

4

حکومت فامیلی عثمان وواگذاری قدرت به خویشاوندان وبنی امیة

5

رفتار بنی امیه با اهل بیت رسول (ص)

6

مسموم شدن امام کاظم بدستور هارون الرشید

7

عمر با زور و جبر بازنی مسلمان ازدواج می کند.

8

خوشحالی عایشه از شهادت علی (ع) و اشعاری که سرود.

9

بخاری از خودش نیز روایت نقل کرده.

10

در مدح معاویه هیچ حدیثی صحیح نیست.

11

عمر شراب می خورد.

12

سخنی شنیدنی از ابو حنیفه.

13

چه کسی نام عمر را فاروق گذاشت.

14

حرکت ناشایست عمر با حیوانات .

15

انحراف ابن تیمیه در کتابهای اهل سنت

16

مبلغ وهابی و اعتیاد به هروئین.

17

وهابیت و غلو در مورد احمد بن حنبل

18

عمر و نوشیدن خمر

19

هم سخن شدن مرد سنی با فرشته .

20

هماهمگی سخن عمر با سخن خداوند .

21

کرامتهایی عجیب از احمد حنبل

22

کرامتی خود ساخته از نوع آبکی آن.

23

ابو العلاء همدانی در آغوش حضرت آدم (ع) .

24

خرید و فروش حور العین.

25

هدایایی که اسم (الله و محمد) در ان است واجب است که از آنها پرهیز شود

[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14]

دانلودترجمه فارسی الغدیر وسایرکتابها

 دانلود ترجمه فارسی کتاب الغدیر علامه امینی


alghadir_j1.rar
alghadir_j2.rar
alghadir_j3.rar
alghadir_j4.rar
alghadir_j5.rar
alghadir_j6.rar
alghadir_j7.rar
alghadir_j8.rar
alghadir_j9.rar
alghadir_j10.rar
alghadir_j11.rar


دانلود یکپارچه در قالب یک فایل (2.7MB): اینجا
منبع

دانلود کتاب الغدیر

کتاب ظهور

دانلود کتابهای مذهبی به زبان عربی



دانلود کتاب قصه اجنه

کتاب احکام اعتکاف (محمد حسین فلاح زاده )

دانلود کتاب الغدیر

مطلع عشق

طوبای محبت

کتابهایی از سنی های ، شیعه شده

دانلود رایگان کتاب گنجینه عظیم دعاهای نایاب (کتاب داروخانه معنوی)

فلاح المسائل

کتاب المراقبات میرزا جواد ملکى تبریزى (ره )

زن در قرآن

فهرست تالیفات جدید آیه الله العظمی مکارم شیرازی (دامت برکاته)

غروب سرخ فام ( ترجمه : ذلک الحسین )

شیطان در کمین گاه

داستانهاى شگفت

سرگذشتهاى عبرت انگیز

سلمان فارسى

حکایتهاى گلستان سعدى به قلم روان

قصه هاى اسلامى و تکه هاى تاریخى

پیشگوئیهاى امیر المؤمنین علیه السلام

داستانها و پندها

نماز خوبان (حکایات و داستانهایى از دانشمندان و فرزانگان )

داستانهاى مدرس

در محراب اسارت

مردان علم در میدان

مجموعه قصه هاى شیرین

کشکول شیخ بهائى

داستانهاى اصول کافى جلدهاى 1 و 2

از هجرت تا رحلت

حکایتها و هدایتها در آثار استاد شهید آیة الله مرتضى مطهرى

داستان غدیر

عبرت هاى تاریخ

دوره کامل قصه هاى قرآن از آغاز خلقت تا رحلت خاتم انبیاء

از دیار حبیب

داستانهائى پیرامون نماز

داستانهاى استاد

داستان هاى ما

داستانهایى از امام على

داستانهاى قرآن و تاریخ انبیاء در المیزان

داستان پیامبران جلد هاى اول و دوم از آدم تا حضرت محمد[

داستانهاى جوانمردان

داستان باستان

داستان عارفان

داستانهاى بحارالانوار جلد 5

داستانهاى بحارالانوار جلد 4

داستانهاى بحارالانوار جلد 3

داستانهاى بحارالانوار2

داستانهاى بحارالانوار1

داستانهاى عارفانه

عاقبت بخیران عالم2

عاقبت بخیران عالم1

400 داستان از مصایب امام على علیه السلام

چهل داستان در باره نماز و نماز گزاران

داستان از معجزات و کرامات امام على (ع )

داستان از فضایل ، مصایب و کرامات حضرت زینب (ع )

ده گفتار

یکصد موضوع ، پانصد داستان

هزار و یک داستان از زندگانی امام علی علیه السلام

داستانهاى شیرین از نماز شب

داستانها و حکایتهاى مسجد

داستانهایى از زمین کربلا

اجتهاد در مقابل نص

دو مکتب در اسلام

قرآن و تبلیغ

از عاشورا تا غدیر

فیض العلام فی عمل الشهور و وقایع الایام

ایام در نگاه امام

روزشمار تاریخ اسلام (ماه محرم)

روزشمار تاریخ اسلام (ماه صفر)

در محضر علامه طباطبایی

توبه

کامل الزیاره

نگاهی بزندگی دوازده امام

تبرک و توسل

صحیفه علویه

آداب طب پزشکی و مختصری از تاریخ طب

رمز پیروزی مردان بزرگ

کشکول جبهه

سرنوشت دو خواهر

داستان راستان جلد اوّل و دوّم

حکایتها و هدایتها در آثار علامه شهید مطهری

داستان دوستان

خاطرات

داستانهای بحار الانوار

حیوة القلوب

قرآن در آیینه نهج البلاغه

قرآن کریم از منظر امام رضا (ع)

قرآن هرگز تحریف نشده است !

کیش پارسایان(دروس استاد آیة الله مجتبى تهرانى)

حاکمیت در اسلام

آمریکا از دیدگاه امام خمینى

ایام در نگاه امام (قدس سره )

تهاجم فرهنگى

احسن القصص شرح مستند داستان حضرت یوسف (ع)

آشنایى با فرق و مذاهب اسلامى

یکصد و چهارده نکته در باره نماز

کتابهای شهید مطهری(PDF)

نماز شب

معراج السعاده(مولف : ملا احمد نراقی)

فاطمه الزهرا (س)( مولف : حسان )

عمل در ترازوی حق (مولف : مصطفی جعفر طیاری)

عاقبت بخیران عالم

دانلود قران کریم

سخنان امام حسین (ع) از مدینه تا کربلا ::: مولف : محمد صادق نحمی

زیارت ناحیه مقدسه

رمز موفقیت مردان بزرگ ( مولف : آیه الله جعفر سبحانی)

رهنمود های امام صادق (ع)

رجعت در اندیشه شیعه( مولف : محمد هادی شریعت)

دستور العمل های عرفانی از علمای بزرگ اخلاق

حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) ::: مولف آیت الله مکارم شیرازی

حدیث معراج ( مولف : سید محمد رضا غیاثی)

چشم براه مهدی (عج)

پند های نبی اکرم (ص) به ابوذر غفاری

پرتوئی از اسرار حج (مولف : عباسعلی زارعی سبزواری)

ارشاد القلوب( مولف : حسن بن ابی الحسن دیلمی )

امثال القرآن( مولف : آیه الله مکارم شیرازی )

المرقبات( مولف : میرزا جواد ملکی تبریزی)

اصول و مبانی مداحی (مولف : ابوالفضل هادی منش)

شیعه( مولف : سید محمد حسین طباطبائی)

اصول و فروع کافی

میزان الحکمة

وسائل الشیعة

تهذیب الاحکام

بحار الانوار


دانلود کتاب معاد شناسی

دانلود کتاب ذکر الله

لینک دانلود تفسیر المیزان (تالیف : علامه طباطبایی (ره))

تفسیر عرفانی سوره مبارکه حمد از امام خمینی رحمه الله علیه

دانلود کتاب صحیفه علویه (ع)

دانلود کتاب الله شناسی

دانلود کتاب امام شناسی

سخنان حسین بن علی (ع) از مدینه تا کربلا

دانلود کتاب زیتون (ترجمه خصائص الحسینیه(ع) )

دانلود کتاب چهره درخشان حسین بن علی (ع)

دانلود کتاب خورشید کعبه

دانلود کتاب شبی در پایتخت بهشت

دانلود کتاب کلید آسمان

دانلود کتاب پیشگوییهای امام علی (ع)

دانلود کتاب خاطرات امیر مومنان علی (ع)

دانلود کتاب سلمان و بلال

دانلود کتاب زندگانی حضرت ابولفضل العباس(ع)

دانلود کتاب چهره درخشان حضرت عباس

دانلود کتاب کرامات العباسیه(ع)

دانلود کتاب ستاره درخشان شام

دانلود کتاب نجم الثاقب

دانلود کتاب چشم براه مهدی (عج)

دانلود کتاب برگى از آسمان

دانلود کتاب شناخت زندگى بخش

آموزش اصول و فنون مداحى

دانلود کتاب مسائل جنسی و زناشوئی در احادیث

بیست گفتار


انسان و سرنوشت


انسان کامل

انسان و ایمان

انسان در قرآن

امامت و رهبری

امدادهای غیبی در زندگی بشر

استاد مطهری و روشنفکران


دانلود کتاب اخلاق جنسی در اسلام و جهان غرب


دانلود رساله سیر و سلوک بحرالعلوم

کتاب بازگشت خورشید براى امیرالمؤمنین (ع)

دانلود کتاب تذکره الاولیاء

امالى شیخ صدوق


دانلود کتاب داستان هایی از کرامات شهدا



کتاب امالی شیخ مفید


توحید علمی و عینی در مکاتب حکمی و عرفانی

دانلود کتاب روج مجرد

دانلود کتاب مناجات نامه خواجه عبداللع انصاری

دانلود کتاب مهرتابان

دانلود رساله لب اللباب

دانلود PDF سخنان مرحوم حاج اسماعیل دولابی


دانلود کتاب درآمدی بر علم اصول (علی صفایی حایر)


گزیده ای از کتاب اسرار آفرینش اهل بیت


{مظلومیت رهبر(کلیپ ویژه موبایل سخنرانی دانشمند)}
{اثبات برتری مذهب شیعه بر مذهب سنی در یک دقیقه با استفاده از قرآن توسط حجت الاسلام قرائتی(وی‍ژه موبایل)}
مجموعه 69 کتاب و نرم افزار مذهبی برای موبایل(جاوا)
{کلیپی جالب از مصاحبه با دختران بد حجاب و جواب انها توسط کارشناسان(ویژه موبایل)}
{پرسش و پاسخ مذهبی}{حکایات و داستان ها}{کیمیای محبت(زندگی نامه شیخ رجبعلی خیاط)(بسیار اموزنده!!)}{طوبای محبت}{جملات زیبا و دلنشین}{شفای سرطان پسربچه سنی در مسجد جمکران + فیلم!}{سخن گفتن با خدا!}{دیدار با خدا}{مطلع عشق}{sms مذهبی}{دانلود کتاب قصه اجنه}{جن در آیات قرآن کریم}{احادیث مرتبط با مرگ.}{تقوا چیست؟}{گریه کردن برای امام حسین علیه السلام}{رابطه نماز صبح و سرطان!}{زندگینامه: امام خمینی (1281-1368)}{درباره ایت الله بهجت (از سری جلسات استاد محمد روحی از بهترین شاگردان ایت الله بهجت)}{همراه با استاد آقایان آیت الله بهجت ، علامه طباطبائی و بسیاری از علمای بزرگ دیگر....ایت الله سید علی قاضی}{دوای درد چشمان اینجاست!!!}{زندگینامه: سید محمدحسین طباطبایی (1281-1360)}{دانلود رایگان کتاب گنجینه عظیم دعاهای نایاب (کتاب داروخانه معنوی)}{جملاتی تکان دهنده از جنود عقل و جهل}{گفتگوی چهار شمع}{آموزش اصول و فنون مداحى}{پیامک های مخصوص روز جمعه و امام زمان (عج)}{جملات اخلاقی آیت الله امجد}{تشرف شیخ محمد شریف زاهدی (عالم سنی) به مذهب اهل بیت(ع)}

سوالات سنی تنها و غریب

سئوالات زیرسئوالات یکی ازبرادران اهل سنت می باشد

سوالات سنی تنها و غریب

سوال از مولوی ها درباره کلمه ی مولانا

یه سوالی که همیشه ذهنم را آزار می دهد این است که ما به برگانمان عبارت مولانا را به کار می بریم مثلا : مولانا محمد عمر سربازی (رض) مولانا عبدالرحمن ،‌ مولانا عبدالحمید . و منظورمان هم این است که مولای ما رهبر ما ، سرور ما عبدالحمید .

اگر مولانا در اینجا به معنای رهبر ما هست چرا در من کنت مولاه فهذا علی مولاه در اینجا مولا را به معنای دوست به کار می بریم .

آیا جایگاه حضرت علی (رض) کمتر از مولانا عبدالحمید است ؟
آیا در عبارت مولانا عبدالحمید هم به معنای دوست ما است ؟‌


هدف تاسیس سلفیه وهابیت چی است

با سلام .

نکته ی زیبایی درباره وهابیت به نظرم امد به شما بگم اگر اشتباه است بگویید تا اصلاح کنم   .

وهابیت از زمان تاسیس توسط محمد بن عبدالوهاب یک موضوع خطرناک را دنبال می کردند و آن زدن و از بین بردن حب پیامبر و صحابه و اهل بینش بود به این نحو که هر چیز که مظهر حب است باید از بین برودو همین را دنبال می کنند .

پیامبر (ص) مزد رسالتش را "مودت فی القربی" قرار داد و اگر این ارتباط قلبی و محبت آمیز با انها برقرار کردیم خود به خود به دنبال آنها خواهیم رفت به نماز می ایستیم و روزه می گیریم ولی اگر از آنها خوشمان نیامد اصلا نه نماز می خوانیم و نه ....

وهابیت می خواهند این حب را از بین ببرند لذا به عنوان شرک بارگاه و قبور آنها را شک و بت پرستی می دانند در حالی که رفتن به کنار قبور صحابه و بزرگان دین برقرار کردن ارتباط با بندگان صالح خداست .

برگزاری مراسمات تولد و عزا را برای آنها به عنوان بدعت معرفی کردند .

واسطه قرار دادن که ریشه ی قرآنی دارد را شرک می دانند و ....

خوب ما برای تولد و عزای آنها هیچ احساسی نداشته باشیم . برای بارگاه آنها هیچ اهمیتی ندیم . چون مردن از انها چیزی نخواهیم و شفاعت آنها را قبول نداشته باشیم به چی دل خوش باشیم .

در ضمن امام اعظم ابوحنیفه (رض) در بغداد حرم و بارگاه داره اگر این شرک بود باید خرابش می کردند .

یک سنگ لباس های حضرت موسی را دزدید و حضرت هم به دنبال آن و مجازات آن سنگ !

با سلام .

ببخشید کسی هست که این روایت صحیح امام بخاری را برایم درست ترجمه کنه ؟؟

اونطوری که اجمالا فهمیدم روایت درباره حضرت موسی کلیم الله است که برای حمام لب رودخانه رفته بود و لباس های خود را روی سنگ گذاشته بود و وقتی خودش را شست و تمام شد و خواست لباس هایش را بردارد سنگ فرار کرد و حضرت موسی دنبال سنگ میدوید تا لباس های خود را از سنگ بگیرد تا اینکه به قوم خود رسید و در آنجا سنگ ایستاد و قوم بنی اسرائیل پیامبر خود را لخت مادر زاد دیدند . حضرت موسی عصبانی شد و با عصای خود به سنگ زد و سنگ شروع به گریه کرد ؟

این بیشتر شبیه جوک هست و البته توهین به پیامبر بزرگ الهی .

نمی دونم چرا این روایت را صحیح میدانیم و حاضر نیستم قبول کنیم که این روایت بیشتر به اسرائلیات می ماند . نه به روایات اسلامی .

باب من اغتسل عریانا وحده فی الخلوة ومن تستر فالتستر أفضل وقال بهز عن أبیه عن جده عن النبی صلى الله علیه وسلم الله أحق ان یستحیا منه من الناس

حدثنا إسحاق بن نصر قال حدثنا عبد الرزاق عن معمر عن همام بن منبه عن أبی هریرة عن النبی صلى الله علیه وسلم قال کانت بنو إسرائیل یغتسلون عراة ینظر بعضهم إلى بعض وکان موسى یغتسل وحده فقالوا والله ما یمنع موسى ان یغتسل معنا الا انه آدر فذهب مرة یغتسل فوضع ثوبه على حجر ففر الحجر بثوبه فخرج موسى فی اثره یقول ثوبی یا حجر ثوبی یا حجر حتى نظرت بنو إسرائیل إلى موسى فقالوا والله ما بموسى من بأس واخذ ثوبه فطفق بالحجر ضرب

صحیح البخاری - البخاری - ج 1 - ص 73

یک سوال درباره نحوه تعیین خلیفه

سلام

یک موضوعی که برای من حل نشده مسئله ی کیفیت انتخاب خلیفه برای مسلمین است .

انتخاب حضرت ابوبکر ( رض ) بوسیله ی شورای مسلمین بود . و انتخاب حضرت عمر ( رض ) بوسیله ی وصیت حضرت ابوبکر هست و انتخاب حضرت عثمان ( رض ) بوسیله ی شورای 6 نفره بود و انتخاب حضرت علی ( رض ) بوسیله ی مردم .

بعد از آن انتخاب حضرت معاویه بوسیله ی حکم بود .

برای من سوال هست که چرا یک روند ثابتی برای تعیین خلیفه نیست و یا اگر بود من اطلاع ندارم . به من کمک کنید . ممنون

سوال درباره وضو

یک روز توی دانشگاه با یک دوست شیعه درباره اختلافات شیعه و سنی صحبت می کردیم .

بحثمون هم درباره اختلاف در وضو بود . من به اون دوستم گفتم شما شیعیان چرا بعد از وضو پاهای خود را نمی شویید و با همان عرق و چرک وارد مسجد می شوید این توهین به مسجد وجسارت به خانه ی خدا است . دلتون را خوش کردید و روی پپای خودتان را مسح می کنید و....

مقداری برایش توضیح دادم هیچ جوابی نداشت سوت و کور مونده بود که به من چه جوابی بدهد .

تا اینکه فردا اومد و قرآن ترجمه دار در دستش بود و یک صفحه ای از قرآن را علامت گذاشته بود باز کرد سوره مائده آیه 6 این بود " یا ایها الذین آمنوا اذا قمتم الی الصلوه فاغسلوا وجوهکم وایدیکم الی المرافق وامسحوا برووسکم و ارجلکم الی الکعبین .

ترجمه ی آیه را خواند ..... و سرهایتان و پاهایتان را تا برآمدگی مسح کنید .

گفتم این ترجمه ی شماست من قبول ندارم .

گفت : بیا خودت ترجمه کن من هم دیدم که وامسحوا یعنی مسح کنید برووسکم یعنی به سرهایتان و ارجلکم یعنی پاهایتان الی الکعبین هم را هم نمی دونستم .

من دیدم که حرفش درست است تو قرآن امده که پاهایتان را مسح کنید پس ما چرا می شوییم .

این سوال را من از علمای بزرگوارمان دارم و از هر کسی که جوابش را می داند که به چه دلیل ما پاهایمان را میشوییم آیا در قرآن دلیلی داریم.

لطف کنید من را راهنمایی کنید تا هفته بعد به این دوستم بگوییم .

یازده سئوال ازاهل سنت

یازده سئوال ازاهل سنت

سوال اول:آیا جناب عمر بن خطاب در نبوت حضرت محمد شک کرده است یا نه؟ 

سوال دومآیا منع ازدواج موقت توسط جناب عمر بن خطاب بوده است؟

 سوال سوم: آیا جناب عمر بن خطاب تهدید به سوزاندن خانه علی بن ابیطالب کرد؟

سوال چهارم: آیا عمر بن خطاب قاتل جناب فاطمه بنت محمد می باشد؟

سوال پنجم: آیا جناب عمر بن خطاب اولین کسی بود که در نماز میت 4بار تکبیر گفت

 سوال ششم:آیا این که می گویند عمر بن خطاب برای حفظ سوره بقره 12 سال طول کشید. صحیح است؟

 سوال هفتم: آیا فاطمه بنت محمد از جناب ابوبکر و عمر غضبناک بود؟

سوال هشتم: آیا درست است که جناب فاطمه بنت محمد عمر بن خطاب را نفرین کرد؟

سوال نهم: آیا این درست است که جناب عمر بن خطاب را اهل کتاب (فاروق) خواندند؟

سوال دهم:  آیا پیامبر اکرم به کسی لقب فاروق را اعطا نمودند؟

سوال یازدهم: آیا اینکه جناب عمر بن خطاب منع کردند متعه را دلیل شخصی بود؟

** برای دیدن مقاله و جوابها  به ادامه مطلب بروید**

یازده سوال از برادران اهل سنت(۱)

    ۱- آیا جناب عمر بن خطاب در نبوت حضرت محمد شک کرده است یا نه؟

 چون در کتب اهل سنت از زبان جناب عمر چنین آمده است:

( والله ما شککت منذ اسلمت  الا یومئذ (روز صلح حدیبیه)

(در این متن صراحتا جناب عمر به شک در نبوت اعتراف می نمایند)

 منابع:

 *المصنف عبدالرزاق ج5 ص 339- منشورات المجلس العلمی

صحیح ابن حبان ج 11 ص224- موسسه الرساله

المعجم الکبیر ج 20 ص 14- مکتبه ابن تیمیه

الدر المنثور ج6 ص77- دارالمعرفه

تاریخ مدینه دمشق ج 57 ص 229- دارالفکر*

 سوال دوم: 

آیا منع ازدواج موقت توسط جناب عمر بن خطاب بوده است؟

 چون در کتب اهل سنت می باشد از زبان جناب عمر که چنین گفته اند: 

(متعتان کانتا فی عهد رسول الله و انا احرمها.........)

( این متن بیانگر منع توسط جناب عمر است)

منابع:

المبسوط ج4 ص27- دارالمعرفه

المغنی ج7 ص 572- دارالکتاب العربی

الشرح الکبیر ج7 ص537- دارالکتاب العربی

المحلی ج 7 ص 107- دارالفکر

مسند احمد بن حنبل ج 3 ص325- دارصادر

معرفه السنن و آلاثار ج5 ص 345- دارالکتب العلمیه

تفسیر الرازی ج10 ص 50

شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید معتزلی ج 1 ص182- داراحیاء التراث العربی

اصول السرخسی ج 2ص6- دارالکتاب العلمیه

تفسیر قرطبی ج 2ص329- داراحیاء التراث العربی

تذکره الحفاظ ج 1 ص156- داراحیائ التراث العربی

علل الدار قطنی ج 2ص156- دارطیبه

کنزالعمال ج16 ص521- موسسه الرساله

صحیح البخاری مجلد3 ص158- دارالفکر

 سوال سوم:

 آیا جناب عمر بن خطاب تهدید به سوزاندن خانه علی بن ابیطالب کرد؟

 الامامة والسیاسة - ابن قتیبة الدینوری ، تحقیق الزینی - ج 1 - ص 19

والذی نفس عمر بیده . لتخرجن أو لأحرقنها على من فیها ، فقیل له یا أبا حفص . إن فیها فاطمة ؟

فقال وإن

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

شرح نهج البلاغة - ابن أبی الحدید - ج 6 - ص 48

فقال : والذی نفسی بیده لتخرجن إلى البیعة أو لأحرقن البیت علیکم

 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 تاریخ الطبری - الطبری - ج 2 - ص 443

عن زیاد بن کلیب قال أتى عمر بن الخطاب منزل علی وفیه طلحة والزبیر ورجال من المهاجرین فقال والله لأحرقن علیکم أو لتخرجن إلى البیعة

 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 الملل والنحل - الشهرستانی - ج 1 - ص 57

 احرقوا دارها بمن فیها

 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 الامامة والسیاسة ابن قتیبة الدینوری ، تحقیق الزینی- مؤسسة الحلبی وشرکاه للنشر والتوزیع

شرح نهج البلاغة ابن أبی الحدید- دار إحیاء الکتب العربیة

تاریخ الطبری- مؤسسة الأعلمی للمطبوعات

الملل والنحل- دار المعرفة

...............

سوال چهارم:

 آیا عمر بن خطاب قاتل جناب فاطمه بنت محمد می باشد؟

 تفسیر العیاشی - محمد بن مسعود العیاشی - ج 2 - ص 67

فضرب عمر الباب برجله فکسره

 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 الملل والنحل - الشهرستانی - ج 1 - ص 57

احرقوا دارها بمن فیها وما کان فی الدار غیر على وفاطمة والحسن والحسین

 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 روضة الواعظین - الفتال النیسابوری - ص 151

 مرضت مرضا شدیدا

 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 مؤتمر علماء بغداد - مقاتل بن عطیة - پاورقى ص 181

 إن عمر ضرب بطن فاطمة یوم البیعة حتى ألقت الجنین من بطنها

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 الملل والنحل - الشهرستانی - ج 1 - ص 57

حتى القت الجنین من بطنها

 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 شرح نهج البلاغة - ابن أبی الحدید - ج 14 - ص 193

 فألقت المحسن من بطنها

 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 سیر أعلام النبلاء - الذهبی - ج 15 - ص 578

أن عمر فس فاطمة حتى أسقطت محسنا .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 لسان المیزان - ابن حجر - ج 1 - ص 268

ان عمر رفس  فاطمة حتى أسقطت بمحسن

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 میزان الاعتدال - الذهبی - ج 1 - ص 139 (دار المعرفة)

ان عمر رفس فاطمة حتى أسقطت بمحسن

 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 جواهر المطالب فی مناقب الإمام علی (ع) - ابن الدمشقی - ج 2 - پاورقى ص 121 (|مجمع إحیاء الثقافة الإسلامیة)

روى ابن أبی دارم المحدث أن عمر رفس فاطمة حتى أسقطت بمحسن

 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 الوافی بالوفیات - الصفدی - ج 6 - ص 15 (دار إحیاء التراث العربی)

قال إن عمر ضرب بطن فاطمة یوم لبیعة حتى ألقت المحسن من بطنها

 ....................................................

 سیر أعلام النبلاء- مؤسسة الرسالة

لسان المیزان ابن حجر- مؤسسة الأعلمی للمطبوعات

تفسیر العیاشی- |المکتبة العلمیة الإسلامیة – طهران

الملل والنحل- دار المعرفة

روضة الواعظین الفتال النیسابوری- منشورات الشریف الرضی - قم

مؤتمر علماء بغداد مقاتل بن عطیة- دار الکتب الإسلامیة - طهران

شرح نهج البلاغةابن أبی الحدید- مؤسسة إسماعیلیان

 سوال پنجم:

آیا جناب عمر بن خطاب اولین کسی بود که در نماز میت 4بار تکبیر گفت

کتاب الأوائل - ابن أبی عاصم - ص 8

أول من جمع الناس فی صلاة الجنائز على أربع تکبیرات .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

إمتاع الأسماع - المقریزی - ج 1 - پاورقى ص 380

أول من جمع الناس فی صلاة الجنائز على أربع تکبیرات

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

المصنف - عبد الرزاق الصنعانی - ج 3 - ص 480

 عبد الرزاق عن الثوری عن إسماعیل عن الشعبی عن

عبد الرحمن بن أبزی قال : کبر عمر على زینب بنت جحش أربع تکبیرات

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

الطبقات الکبرى - محمد بن سعد - ج 8 - ص 112

کبر عمر على زینب بنت جحش أربعا

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

الطبقات الکبرى - محمد بن سعد - ج 8 - ص 112

کبر عمر على زینب بنت جحش أربعا

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

المحلى - ابن حزم - ج 5 - ص 124

جمعهم عمر على أربع تکبیرات

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

تلخیص الحبیر - ابن حجر - ج 5 - ص 168

فجمعهم عمر على أربع تکبیرات

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

نیل الأوطار - الشوکانی - ج 4 - ص 99

جمعهم عمر على أربع تکبیرات .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

عون المعبود - العظیم آبادی - ج 8 - ص 343

فجمعهم عمر على أربع تکبیرات

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 

المصنف عبد الرزاق الصنعانی-منشورات المجلس العلمی

الطبقات الکبرى- دار صادر

کتاب الأوائل- دار الخلفاء للکتاب الإسلامی الکویت

إمتاع الأسماع المقریزی - دار الکتب العلمیة

المحلى ابن حزم- دار الفکر

تلخیص الحبیر ابن حجر- دار الفکر

نیل الأوطار الشوکانی- دار الکتب العلمیة

 سوال ششم:

آیا این که می گویند عمر بن خطاب برای حفظ سوره بقره 12 سال طول کشید. صحیح است؟

 تنویر الحوالک - جلال الدین السیوطی - ص 216

ابن عمر قال تعلم عمر البقرة فی اثنتی عشرة

سنة فلما ختمها نحر جزورا

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

تفسیر القرطبی - القرطبی - ج 1 - ص 40

 حدثنا مالک عن نافع عن ابن عمر قال : تعلم عمر البقرة فی اثنتی عشرة سنة ،

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

‹ پاورقى ص 40 ›

( 1 ) فی الأصول : " المسمی فی ذکر أسماء . . . الخ " .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

الدر المنثور - جلال الدین السیوطی - ج 1 - ص 21

ابن عمر قال تعلم عمر البقرة فی اثنتی عشرة سنة فلما ختمها

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

تاریخ الإسلام - الذهبی - ج 3 - ص 267

وقال إن عمر : تعلم عمر البقرة فی اثنتی عشرة سنة ، فلما تعلمها نحر جزورا .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

تنویر الحوالک جلال الدین السیوطی-  دار الکتب العلمیة تفسیر القرطبی- دار إحیاء التراث

الدر المنثورجلال الدین السیوطی- دار المعرفة

تاریخ الإسلام الذهبی- دار الکتاب العربی

...........................

 سوال هفتم: 

آیا فاطمه بنت محمد از جناب ابوبکر و عمر غضبناک بود؟

 صحیح البخاری - البخاری - ج 5 - ص 82

فوجدت فاطمة على أبی بکر فی ذلک فهجرته فلم تکلمه حتى توفیت

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

صحیح مسلم - مسلم النیسابوری - ج 5 - ص 154

فوجدت فاطمة على ابن بکر فی ذلک قال فهجرته فلم تکلمه حتى توفیت

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

شرح مسلم - النووی - ج 12 - ص 77

 فهجرته فلم تکلمه حتى توفیت

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

عمدة القاری - العینی - ج 17 - ص 258

فوجدت فاطمة على أبی بکر فی ذالک فهجرته فلم تکلمه حتى توفیت

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

صحیح ابن حبان - ابن حبان - ج 11 - ص 153

فوجدت فاطمة على أبی بکر من ذلک فهجرته فلم تکلمه حتى توفیت

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

صحیح ابن حبان - ابن حبان - ج 14 - ص 573

فوجدت فاطمة على أبی بکر فی ذلک وهجرته فلم تکلمه حتى توفیت

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

شرح نهج البلاغة - ابن أبی الحدید - ج 16 - ص 218

فوجدت من ذلک على أبى بکر وهجرته فلم تکلمه حتى توفیت

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

الطبقات الکبرى - محمد بن سعد - ج 2 - ص 315

فوجدت فاطمة علیها السلام على أبی بکر فهجرته فلم تکلمه حتى توفیت

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

سیر أعلام النبلاء - الذهبی - ج 2 - پاورقى ص 121

 فوجدت فاطمة على أبی بکر فی ذلک ، فهجرته فلم تکلمه حتى توفیت

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

تاریخ المدینة - ابن شبة النمیری - ج 1 - ص 196 - 197

 فوجدت فاطمة على أبی بکر رضی الله عنه فی ذلک ، فهجرته فلم تکلمه حتى توفیت

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

إمتاع الأسماع - المقریزی - ج 13 - ص 159

فوجدت فاطمة على أبی بکر فی ذلک فهجرته فلم تکلمه حتى توفیت

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

صحیح البخاری- دار الفکر

صحیح مسلم- دار الفکر

شرح مسلم النووی- دار الکتاب العربی

عمدة القاری- دار إحیاء التراث العربی

صحیح ابن حبان- مؤسسة الرسالة

شرح نهج البلاغة ابن أبی الحدید- دار إحیاء الکتب العربیة - عیسى البابی الحلبی وشرکاه||مؤسسة مطبوعاتی إسماعیلیان

الطبقات الکبرى- دار صادر

سیر أعلام النبلاء- مؤسسة الرسالة

تاریخ المدینة- دار الفکر

إمتاع الأسماع-  دار الکتب العلمیة

 سوال هشتم:

آیا درست است که جناب فاطمه بنت محمد عمر بن خطاب را نفرین کرد؟

و الله لادعون علیک فی کل صلاه

منابع:

الامامه و السیاسه تحقیق زینی ج1 ص20- موسسه الحلبی

 سوال نهم:

آیا این درست است که جناب عمر بن خطاب را اهل کتاب (فاروق) خواندند؟

 اهل کتاب این نام را به او داده اند نه پیامبر اکرم (ص) ؛ هممانگونه که ابن سعد خودش در طبقات می نویسد:

( اخبرنا یعقوب بن ابراهیم بن سعد عن ابیه عن صالح بن کیسان قال ابن شهاب : بلغنا ان اهل الکتاب کانوا اول من قال لعمر بن خطاب الفاروق، و کان المسلمون یأثرون ذلک قولهم و لم یبلغنا ان رسول الله)

 *طبقات الکبری ج3 ص270*

کتبی دیگری از اهل سنت که این کلام را بیان کرده اند:

1-   تاریخ مدینه دمشق ج44 ص51- دارالفکر

2-   تاریخ الطبری ج3 ص267- موسسه الاعلمی للمطبوعات

3-   اسدالغایه ج4 ص57- اسماعیلیان/

4-    المنتخب من ذیل المذیل ص11- موسسه الاعلمی للمطبوعات

5-   تاریخ المدینة - ابن شبة النمیری ؛ج 2 ص 662- دارالفکر قم

 همچنین ابن کثیر در ترجمه عمر بن خطاب در کتاب البدایه و النهایه می نویسد:

عمر بن الخطاب بن نفیل بن عبدالعزی..... ابوحفص العدوی، الملقب بالفاروق قیل لقبه بذلک اهل الکتاب                           *البدایه و النهایه ج7 ص150- داراحیاء التراث العربی*

 سوال دهم: 

آیا پیامبر اکرم به کسی لقب فاروق را اعطا نمودند؟

 ( و قد قال هو علیه السلام (علی بن ابیطالب): انا الصدیق الاکبر، و انا الفاروق الاول، اسلمت قبل اسلام الناس......)     * شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج1 ص30- داراحیا الکتب العربیه*

(فصرحت بتهمه ابی بکر الصدیق و عمر الفاروق....)   * شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج16 ص35- داراحیاء الکتب العربیه* 

عن ابن عباس و ابی ذر قالا: سمعنا النبی(ص) یقول لعلی: انت الصدیق الاکبر، و انت الفروق الذی یفرق بین الحق و الباطل  *الریاض ج2 ص155/ینابیع الموده لذوی القربی ج3 ص407- درالاسوه/

جواهر المطالب فی مناقب الامام علی،الباعونی شافعی  ج1 ص33- مجمع احیاء الثقافه الاسلامیه*

 سوال یازدهم:

آیا اینکه جناب عمر بن خطاب منع کردند متعه را دلیل شخصی بود؟

 طبق نقل بزرگان اهل سنت این منع یک مسئله شخصی بود و در شان جناب عمر بن حریث بوده است:

 کنا نستمتع بالقبضه من التمر و الدقیق الایام علی عهد رسول الله (ص) و ابی بکر و عمر حتی نهی عمر عنه فی شأن عمرو بن حریث 

منابع:

نیل الاوطار ج6 ص22- دارالجیل

صحیح مسلم ج4 ص131- دارالفکر

السنن الکبری ج7 ص131- دارالفکر

عمده القاری ج17 ص246- دارحیاء التراث العربی

المصنف عبدالرزاق ج7 ص500- منشورات المجلس الاعلمی

نصب الرایه ج3 ص338- دارالحدیث قاهره

الداریه فی تخریج احادیث الهدایه ج2 ص57- دارالمعرفه

تاریخ المدینه ج2 ص717- دارالفکر قم

الاستذکار ج5 ص505- دارالکتب العلمیه

التمهید ج10 ص112- المغرب، وزاره عموم و الاوقاف

http://www.makoran.ir/article34.html