اندکی صبرسحرنزدیک است

کتاب مقاله سخنرانی کتاب درسی نمونه سئوال

اندکی صبرسحرنزدیک است

کتاب مقاله سخنرانی کتاب درسی نمونه سئوال

زوج آلمانی:هزاران بار به‌اسلام ایمان آوردیم


در آلمان با دین شخصی و فردی مشکلی ندارند؛ اما چنانچه در مسائل اجتماعی ورود کنند همگی به نوعی توبیخ می‌شوند؛ آنها فردی را قبول دارند که سرش در لاک خودش باشد.

به گزارش مشرق به نقل از صاحب نیوز، در بخش رهیافتگان نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به گفت‌وگو با یک زوج آلمانی به نام های الکساندر لُو و تنیا گایتس نشستیم تا از ماجرای اسلام آوردنشان بیشتر بدانیم. مصاحبه ای سراسر ایمان و یقین که خواندن آن را به همه توصیه می‌کنیم.

* در ابتدا خود را به طور مختصر معرفی فرمایید.

- تانیا گویتس هستم که پس از اسلام آوردن نام مریم را برای خود انتخاب کردم. خوشحال هستم که در ایام ماه مبارک رمضان در ایران هستم. من یکی مسیحی بودم و خانواده مذهبی و مقیدی داشتم. در دوران دانشجویی با دانشجویانی آشنا شدم که مسلمان بودند و بعضی رفتارهای خاص آنها مثل حجاب یا دست ندادن دخترها با پسرها برایم عجیب بود. بارها تحریک شدم نزدشان بروم و دلیل کارهایشان را بپرسم تا اینکه بالاخره با یک دختر مراکشی ارتباط گرفتم و پس از مدتی بسیار با هم صمیمی و دوست شدیم. مهربانی، گذشت و رفتارهای خوب او مرا به او نزدیک می کرد و کم کم از طریق وی با اسلام آشنا شدم.

* پس از این طریق اسلام آوردید؟

- بله، هر روز در مورد اسلام با یکدیگر صحبت می کردیم و نظرم جلب اسلام شد و بخاطر دوستم که اهل سنت بود من هم سنی شدم و الآن 14سال است که با افتخار مسلمانم.

* آقای علی اسکندر چطور با خانم گایتس آشنا شدید؟

- بنده 12سال است مسلمان شده ام و به دنبال یک دختر مسلمان بودم و از طریق دوستانی که داشتم با ایشان آشنا شدم و ازدواج کردیم، آن موقع پیدا کردن یک دختر مسلمان برایم سخت بود.

* خانم گایتس چطور شد با مذهب تشیع آشنا شدید؟

- چند سال پیش شوهرم با مسلمانانی آشنا شد که آنها شیعه بودند. روزی شوهرم نزدم آمد و از شیعه شدن خود سخن گفت. اوایل بسیار با او و دوستانش بحث می کردم و برایم پذیرش تشیع قابل قبول نبود تا اینکه با گفتگوهای بسیار و تحت تاثیر اهل بیتی که نقشی در مذهب اهل سنت نداشتند به تشیع گرویدم. من مذهب شیعه را منطقی دیدم و همه آموزه های آن را آموزه هایی عقلانی یافتم که روح تازه ای به من می داد و الآن حدود یک سال است که به همراه شوهرم شیعه هستیم.

* خانم گایتس چگونه خبر اسلام آوردن خود را به خانواده اطلاع دادید؟

- زمانی که تصمیم خود برای اسلام آوردن را به خانواده ام اعلام کردم برخورد تندی با من داشتند و حتی از سوی آنها تهدید به طرد شدم، البته پدرم رفتار ملایم تر و معقول تری داشت ولی مادرم برخورد تندی با من داشتند، البته با مرور زمان و توضیحات بنده اوضاع بهتر شد.

* آقای الکساندر شما چطور به خانواده اعلام کردید؟

- پدر و مادر من هم برخورد سختگیرانه ای کردند ولی ماجرا در خانه ما برعکس ماجرای همسرم بود و پدرم سرسختی بیشتری با من انجام می داد. آنها می گفتند اسلام آوردن من آنها را شوکه کرده است. خوردن گوشت خوک در خانه به معضل بزرگی تبدیل شده بود و من ضمن احترام به آنها همیشه مانع تهیه گوشت خوک می شدم ولی الآن اوضاعمان خوب است و مادرم به عقاید من احترام می گذارد و حتی دیگر خودشان از گوشت خوک استفاده نمی کنند.

* اسلام چه چیز جذابی برای شما داشت که مصمم به پایبندی بر آن شدید؟

- الکساندر: وقتی که من با این خانم آشنا شدم در کنار هم پایبندی بیشتری به اسلام پیدا کردیم. همیشه این حس را داشتم که خود خداوند مرا به دین اسلام دعوت کرده است. خدا به دنبال من بود و برای همین آیه آیه ای که از سخنانش در قرآن می خواندم برایم جذاب بود و به محض خواندن آیات همان لحظه آن آیات را با دل و جان و تمام وجود می پذیرفتم. من نه اینکه یک بار ایمان آورده باشم بلکه با آیه آیه قرآن هزاران بار تا به حال به مسیری که در آن قرار گرفته ام ایمان آورده ام. همه آیات قرآن برایم مثل روز روشن هستند و منطقی وعقلانی بودن آنها علت اصلی ایمان من به خدا و سخنانشان است.

* خانم گویتس شما چطور با سختی ها کنار آمدید؟

- خیلی سخت بود ولی صدای الله و روح پروردگار به گونه ای همیشه در درون من فریاد می زد. همیشه یک حسی مرا به طرف خود می کشید و مرا آسوده نمی گذاشت، همیشه مشتاق تر و مشتاق تر می شدم و همین اشتیاق مرا هر روز بیشتر مصمم می کرد تا در مقابل سختی ها بایستم. حجاب گذاشتن در محیط زندگی ما فضای سنگینی برایم ایجاد کرده بود ولی با اشتیاقی که داشتم هر روز نفوذ بیشتری در اعتقاداتم پیدا می کرد.

* در کشور آلمان با چه مشکلاتی مواجه هستید؟

- مریم: اگر ما بخواهیم فقط در کشور خود نماز و قرآن بخوانیم و در همین حد واجبات فردی مان را انجام دهیم هیچ خطر و مشکلی برایمان نیست ولی اگر بخواهیم در مورد اسلام و دیگر آموزه های آن صحبت کنیم و تبلیغ این دین را در اجتماع انجام دهیم مشکلات بسیاری برای ما به وجود می آورند. در آلمان کسی با اسم ادیان مشکلی ندارد و عنوان مسیحی و مسلمان و یهودی و… برایشان فرقی نمی کند تا جاییکه شخصی و فردی باشند اما چنانچه در مسائل اجتماعی ورود کنند همگی به نوعی توبیخ می شوند. آنها فردی را قبول دارند که سرش به لاک خودش باشد.

* دلیل سفر شما برای آمدن به ایران چیست؟

- مریم: ما به قصد زیارت امام رضا (ع) به ایران سفر کردیم و با آنکه تا به حال به زیارت این امام بزرگ نرفته ام الآن در آستانه زیارت ایشان حس بسیار خوبی دارم و امیدوارم زودتر بتوانم نزد امام خود به آرامش و حیات برسم.

- علی اسکندر: همیشه دوست داشتم در مورد ایران اطلاعات بیشتری داشته باشم و می دانستم که در ایران می توانم با تشیع بیشتر آشنا شوم، چراکه ایران تنها منبع و سرچشمه تشیع در دنیاست. درضمن علاقه بسیاری برای آشنایی بیشتر با انقلاب اسلامی ایران و آیت الله خمینی (ره) داشتم و همه اینها به علاوه دلیلی که همسرم گفت دلیل سفر ما به ایران است.

* کدام یک از ائمه شما را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد؟

- مریم: من حس خاصی نسبت به امام صادق (ع) و مادر ایشان حضرت فاطمه زهرا (س) دارم و همیشه در خلوت های خودم یاد آنها می کنم.

- علی اسکندر: امام حسین (ع) روح دیگری به من می دهد. اسلامی که از ایشان شناختم مرا آسوده نمی گذارد و همیشه مرا در جوش و خروش دوست داشتنی قرار می دهد، اسلام حسین صفای دیگری دارد.

* در آخر در مورد این گردنبند برایمان بگویید.

- این گردنبند ذوالفقار شمشیر امام علی (ع) است که به من آرامش خاصی می دهد و همیشه آن را به همراه دارم.

فیلم/ من فتوای انهدام حرم حضرت زینب را دادم


مفتی وهابی اعلام کرد:
الدمشقیه گفت: من فتوا به تخریب قبر خانم زینب ندادم بلکه من فتوا به تخریب گنبد و بارگاه خانم زینب دادم.
گروه بین الملل مشرق - "عبدالرحمن الدمشقیه" مفتی وهابی و سرشناس جهان عرب طی صحبت‌هایی با کمال بی شرمی و با افتخار اعلام کرد که شخصا فتوای انهدام حرم حضرت زینب(س) را داده و گفت: من فتوا به تخریب قبر خانم زینب ندادم بلکه من فتوا به تخریب گنبد و بارگاه خانم زینب دادم.

دانلود

میراث فرهنگی شام زیر آتش تکفیری‌ها +تصاویر


یونسکو اعلام کرد: میراث جهانی فرهنگی از اخبار تخریب میراث فرهنگی سوریه به‌شدت شوکه شده و آثار باستانی شام از جمله شهر کهن 'حلب'، بخش تاریخی 'دمشق' و 'بصرا'، شهر تاریخی 'پالمیرا' و قلعه‌های 'شجاعان' و 'صلاح‌الدین' به دلیل تبدیل‌شدن به سنگر تروریست‌ها، آسیب‌های شدید دیده است.
گروه فرهنگی مشرق - حوادثی که در سه سال گذشته در کشور سوریه رخ داد، قلب هر انسان آزاده‌ای را در سراسر جهان جریحه دار کرد. درگیری های مسلحانه که یک سوی آن دولت و ملت سوریه قرار دارد و همچنان از کشور خود دفاع می‌کنند و سوی دیگر، تروریست‌هایی با ملیت‌های مختلف که هیچ دغدغه ای جز نابودی سوریه در سر نمی پرورانند. پدیده ناخوشایندی که زیرساخت های فرهنگی و اقتصادی سوریه را در معرض بحران فراگیر قرار داده است. برگی از این جنایات به حوزه میراث فرهنگی و آثار تاریخی سوریه تعلق دارد. این روزها، میراث سرزمین شام زیر آتش و آماج گلوله‌های تروریست‌های تکفیری و صهیونیست‌ها قرار گرفته است.


دمشق، قدیمی‌ترین شهر مسکونی جهان

شاید کمتر کسی بداند که دمشق، قدیمی ترین شهر مسکونی جهان است. شهری که طبق حفاری های انجام شده در "تل رماد" از 8 تا 10 هزار سال پیش از میلاد مسیح مسکونی بوده است. موقعیت جغرافیایی سوریه به گونه ای است که این شهر از قدیم گذرگاه شرق به غرب و آسیا به آفریقا بوده است؛ از این رو کشور کوچک سوریه مرجع تاریخی مناسبی برای مقایسه سبک های  معماری و  شهرسازی در طول هزاران سال به شمار می رود.طبق اسناد بدست آمده ، شهر دمشق تا پیش از ورود قوم" آرامی" اهمیت چندانی از نظر سیاسی و اقتصادی نداشته است." آرامی ها" با ساخت کانال و تونل سیستم آبرسانی شهر را با استفاده از آب رودخانه "برادا" ساماندهی کردند.نام شهر دمشق به زبان انگلیسی "دماسکس" است که ریشه در زبان" آرامی" دترد و به معنای جای پرآب است.
 
 
آثار باستانی سوریه در موزه‌ای در کشور آلمان. طبق برآوردها، مجموع آثاری که غیرقانونی به موزه‌های لندن، آمریکا، تل‌آویو و دیگر کشورها منتقل شده‌اند ارزشی بیش از دو میلیارد دلار دارند.
دمشق در طول تاریخ بین یونانیان، رومیان، ایرانیان و اعراب دست به دست شد و از این رو آثار این فرهنگ ها بالاخص شیوه شهرسازی رومیان و یونانیان هنوز در جای جای شهر به چشم می خورد. برای نمونه، معبد "ژوپیتر" یکی از آثار به جا مانده  از معماری رومی در شهر دمشق محسوب می شود. با این همه از زمان حمله اوایل قرن 16 میلادی عثمانی ها به این شهر، ظهور فرهنگ و معماری اسلامی بیش از گذشته اهمیت یافت. مسجد جامع دمشق که شاهکار معماری امویان محسوب می شود در کنار بناهای مهمی در دوره های مختلف از جمله قلعه ها، کاخ اعظم، مدرسه ها، کاروانسراها، حمام های عمومی و خانه های مسکونی از این جمله اند. ورودی اصلی شهر قدیم دمشق، "بازار حمیدیه" است. با این همه در دوره ای که عباسیان به قدرت رسیدند اصول شهرسازی دمشق دستخوش تغییر قرار گرفت. در این دوره مرکزیت شهر به چهار منطقه مستقل تقسیم شد. بدین ترتیب هر منطقه صاحب مساجد، حمام های عمومی و بازارهای جداگانه شد. 

 
مدیر آثار باستانی و فرهنگی سوریه: بزرگترین و جدی‌ترین مشکلی که پس از آغاز جنگ در کشور وجود دارد، سرقت آثار تاریخی است. سارقان به کمک تروریست‌ها آثار تاریخی را از مرز ترکیه، لبنان و عراق خارج می کنند.

باستان‌شناسان سوری خواستار کمک سازمان‌های بین‌المللی برای جلوگیری از تخریب بناهای تاریخی اسلامی، آرامی، رومی و یونانی این کشور شده‌اند. جنگ در سوریه باعث شد که بخش اعظم سرمایه‌های تاریخی و فرهنگی سوریه نابود و غارت شود که از آن جمله تخریب" بازار تاریخی حلب"، "مسجد اموی" و "شهر تاریخی مدرجه" بوده است. جامعه جهانی از زمان آغاز درگیری‌های سوریه نسبت به سرنوشت آثار باستانی و تاریخی سوریه و مراکز باستانی ابراز نگرانی می‌کند، به ویژه بعد از اینکه شورشیان مراکزی مانند بازار حلب و قلعه الحصن (قلعه شوالیه ها) را به عنوان میدانی برای درگیری‌های خود استفاده می‌کنند.
 
مدیرکل یونسکو: پس از دریافت اخبار جدید درباره تخریب میراث فرهنگی سوریه، میراث جهانی فرهنگی به‌شدت شوکه شده است. آثار باستانی سوریه به دلیل تبدیل آنها به سنگر تروریست‌ها، آسیب‌های شدید دیده است.


حلب، شهری با خانه‌های روشن
از میان شهرهای مهم و استراتژیک سوریه، شاید حلب بیشترین آثار معماری عربی را از دوره قرون وسطی در خود جای داده است. حلب نمونه بارز یک شهر فرهنگی و تاریخی با نمادهای تکنولوژی امروزی است که نشان دهنده فرهنگ و اقتصاد شکوفای این شهر در تمام اعصار تاریخ و به خصوص رونق این شهر در زمان پادشاهی مملوکان است. در میدان اصلی شهر حلب با" شکوه ترین و زیباترین قلعه جهان" از زمان رومی ها  برجای مانده است . این قلعه شامل بقایای چندین مسجد، کاخ و حمام است.  
 
بازار تاریخی شهر حلب، پیش و پس از حمله تروریست ها

حلب شهر خانه های روشن است. خانه‌هایی با دیوارهای سفید رنگ که گراگرد آن را دیوار عظیم حلب احاطه کرده است. علاوه بر این مدارس مذهبی سوریه را در این شهر می توان یافت. مدرسه مذهبی "الفردوس" و "مدرسه حلاویه" که بر بقایای قلعه های مسیحی ساخته شده به همراه شمار زیادی مسجد و کاروانسرا که نشان از غنای اقتصادی و فرهنگی مردمان این شهر باستانی دارد.علاوه بر خانه های سفید، حلب شهر دروازه ها هم بوده است. شهری با پانزده دروازه که هم اکنون پنج دروازه از آنها به جا مانده است. معماری و بالاخص خانه سازی در شهر حلب، زیبایی و شکوه خاصی را به رخ بیننده می‌کشد. خانه ها و منازل شهرقدیمی شهر حلب ترکیبی بی نظیر از مهندسی و معماری به شمار می رود.

 
مسجد جامع اموی؛ گروه‌های تکفیری و تروریستی جبهه النصره به مسجد تاریخی اموی در شهر حلب یورش برده و آثار تاریخی و قدیمی این مسجد را به سرقت بردند. این گروه‌های تروریستی همچنین مناره‌ها و گنبد این مسجد را تخریب و کتابخانه آن را به آتش کشیدند.

 
مسجد جامع اموی؛ این مسجد یکی از مشهورترین اماکن باستانی و تاریخی در جهان به شمار می‌رود که مسلمانان در قرون وسطی از آن به عنوان یکی از عجایب چهارگانه دنیا نام می‌بردند.

طبق گزارش‌های منتشر شده از سوی مرکز حفاظت از آثار باستانی سوریه واقع در شمال این کشور، از حدود یک سال پیش تا کنون 30 قطعه اثر باستانی ارزشمند در جریان آشوب‌های داخلی سوریه از موزه این شهر به سرقت رفته است. این قطعات شامل تندیس‌های کوچک سفالی و گلی و تکه‌هایی از ظروف سفالی و طلسم‌های شکسته شده بود.

باستان شناسان سوری و کارشناسان غربی می گویند؛  آثار بجا مانده از عصر برنز و شهرهای دوران رومن ها، بویژه معبد "آسیریان" در منطقه تل شیخ حمد تخریب شده اند و موزه شهر حمص به کلی غارت شده است. در بسیاری از موارد، شورشیان سوری دیوارهای کلیساها و دیگر ساختمان های باستانی را فقط به این خاطر این که مطمئن شوند نیروهای دولتی در آنها بمب کار نگذاشته باشند و یا استفاده از این ساختمان ها به عنوان جان پناهی مطئمن، تخریب می کنند.

  پلیس لبنان از شناسایی و توقیف یک باند قاچاق آثار باستانی سوریه از عهد بزنطی‌ها و رومان‌ها در این کشور خبر داد. این باند قاچاق تاکنون توانسته آثار گران‌بها و بسیار نفیسی را از اماکن باستانی سوریه به لبنان قاچاق کند.
 
گنج‌های گران‌قیمت و باارزش تاریخ سوریه، از "کاخ های جنگجویان صلیبی"، تا مساجد باستانی و کلیساها، "موزائیک های عهد رومن ها"و موزهای انباشته از عتیقه ها به دست غارتگران افتاده و ساختمان های آنها در درگیری های میان تروریست ها و ارتش سوریه تخریب شده‌اند.

 
شدت بحران در غارت و تخریب میراث فرهنگی سوریه به حدی است که برخی روستاهای تاریخی گلوله‌باران و ساختمان‌های روم باستان مبدل به پناهگاه شورشیان شده و با تاراج موزه‌ها بازارهای ترکیه و اردن غرق در آثار تاریخی ربوده شده از سوریه‌اند.

علاوه بر این، خبرگزاری‌های سوریه هشدار داده اند که آثار باستانی این کشور که قدمت اغلب آن‌ها به بیش از 6 هزار سال می‌رسد، به صورت غیرقانونی از سوی گروه‌های مافیایی سازمان‌یافته از این کشور خارج شده‌اند، بر طبق برآوردهای صورت گرفته، مجموع آثاری که به صورت غیرقانونی به موزه‌های لندن، امریکا، تل آویو و دیگر کشورها منتقل شده‌اند ارزشی بیش از 2 میلیارد دلار دارند. 
همچنین، آثار تاریخی چند هزار ساله سوریه از این کشور قاچاق شده و در بازار سیاه لبنان به فروش می رسد و بازارهای ترکیه و اردن انباشته از عتیقه های سوری شده است.

مخالفان مسلح در سوریه اقدام به سرقت آثار باستانی این کشور می‌کنند و آن را به قیمت ارزان به دلال‌ها در بیروت می‌فروشند تا با پول آن سلاح تهیه کنند. در مدت درگیری ارتش سوریه و نیروهای شورشی، بیش از 2 میلیارد دلار از آثار باستانی این کشور به سرقت رفته است.


روستاهای باستانی؛ پناهگاهی برای تروریست ها

خبرنگار روزنامه انگلیسی "ساندی تایمز" در جریان تحقیقات محرمانه ای که در این زمینه انجام داده با پیشنهادهایی برای خرید ده ها اثر تاریخی سوریه از جمله یک مجسمه مربوط به دوره رومی در قرن دوم میلادی مواجه شده است. براساس گفته وی، مجسمه به فروش گذاشته شده در بیروت به دوره امپراتوری روم و شهر پالمرا بازمی گردد که به عنوان یکی از آثار موجود در یک مکان باستانی جهانی در مرکز سوریه در یونسکو به ثبت رسیده است.

و حال اینکه این میراث بی نظیر و مجسمه نادر تاریخی، در یکی از مناطق حاشیه ای بیروت به معرض فروش گذاشته شده است. این خبرنگار، خودش را به عنوان خریدار آثار تاریخی معرفی کرده است و از جمله آثار عرضه شده به وی، چند مجسمه از دوره امپراتوری روم است که ارزش یکی از آنها به 600 هزار دلار و دیگری به 30 هزار دلار می رسد، و قدمت هر دو اثر به قرن سوم میلادی بازمی گردد.

به نوشته این روزنامه انگلیسی، یک سوم موزه های سوریه به همراه 16 مکان تاریخی غارت شده و آثار درون آنها به سرقت رفته است. و کارشناسان متخصص، ارزش این آثار با ارزش، بسیار نادر و کمیاب به سرقت رفته را بیش از 1.25 میلیارد پوند انگلیس (حدود دو میلیارد دلار) ارزیابی کرده است.

  رهبر معظم انقلاب: تبلیغات غرب و رسانه‌‌هاى منطقه‌‌اىِ وابسته و مزدور، جنگ ویرانگر در سوریه را نزاع شیعه و سنّى وانمود می‌کند و حاشیه امنى براى صهیونیست‌ها و دشمنان مقاومت در سوریه و لبنان پدید مى‌‌آورد.
 
یونسکو تحقیقات خود درباره فروش آثار تاریخی در سوریه را آغاز کرده است و تاکید شده که تمثال رومانی از شهر تاریخی «مدرجه» که در یونسکو ثبت شده به سرقت رفته است. با گرم شدن بازار سیاه آثار تاریخی مسروقه در لبنان، و آشفتگی اوضاع سوریه  تمثال «رومانی» که متعلق به قرن دوم میلادی است به قیمت 4/1 میلیون پوند فروخته شده است. قیمت واقعی این اثر تاریخی عددی بالغ بر 383 میلیون پوند است و افراد مسلح مبالغ به دست آمده را برای خرید سلاح هزینه کرده‌اند. پیش از این نیز گزارش‌هایی از سرقت آثار باستانی سوریه توسط تروریست‌ها منتشر شده بود.

در جریان برگزاری سی‌وهفتمین اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو در کامبوج، شش محوطه تاریخی سوریه در فهرست میراث جهانی در خطر این سازمان قرار گرفتند. کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو شهر کهن «حلب»، بخش تاریخی «دمشق» و «بصرا»، شهر تاریخی «پالمیرا»، مجموعه قلعه‌های «شجاعان» و «صلاح‌الدین» و مجموعه دهکده‌های تاریخی شمال سوریه را به‌دلیل صدمات جبران ناپذیری که در طول جنگ سوریه به آن‌ها وارد شده، در لیست میراث جهانی در خطر خود قرار داد. در حال حاضر، برخی روستاهای باستانی نیز به پناهگاه تروریست ها تبدیل شده که به عنوان مثال می‌توان به پناهگاه شورشیان دریکی از ساختمان‌های موجود دربخش داخلی خرابه‌های شگفت انگیز، "بصرا" اشاره کرد که شامل یکی از سالم‌ترین تالارهای به‌جا مانده از تاتر روم باستان درسراسر جهان است.

شش محوطه تاریخی سوریه ازجمله شهر تاریخی حلب در شرایطی در فهرست میراث جهانی در خطر یونسکو قرار گرفتند که مدتی قبل مناره مسجدجامع حلب متعلق به قرن یازدهم میلادی و سلسله بنی‌امیه در جریان درگیری‌ها بین ارتش سوریه و تروریست ها منفجر شد. در روزهای پایانی ماه سپتامبر نیز مغازه‌های چوبی بازار حلب در آتش سوخت. 

 
 
اگر تخریب و غارت‌ شهرهای تاریخی سوریه ادامه یابد نسل‌های آینده دچار یک گسست تاریخی شده و با محرومیت شدید فرهنگی و هویتی مواجه خواهند شد.


***شهر حمص، عروس کویر

یکی دیگر از مناطق مهم و غنی از آثار تاریخی سوریه استان حمص است. آثار شهر باستانی پالمیرا در حمص واقع شده است. این شهر زیبا که  به عروس کویر مشهور بوده، در سال 274 میلادی توسط اورلیانوس ، امپراتوری روم در جنگی خونین که بین او و ملکه زنوبیا، ملکه تدمر رخ داد، ویران شد. پالمیرا به معنای درخت نخل است. شغل اصلی مردم آن کشاورزی بوده، به همین خاطر قنات های آب و چاه حفر می کردند و سدهایی از جنس ساروج برای ذخیره آب می ساختند. معبد بِل یکی از بزرگترین معابد دینی در تدمر و در مشرق قدیم بوده است. این معبد در قرن اول میلادی بنا نهاده شد و تقریبا تا آخر عهد تدمر توسعه آن ادامه داشت. تا آنجایی که ضخامت و وسعت این معبد به 10 متر رسیده است.

قبرستان تدمر که در دل صخره ها ی بزرگ و کوه حفاری شده، با معماری شگفت انگیز و نقش و نگار و تزینات جالب و اماکن جلوس در جوار مدفن ها بیننده را به تفکر و تحیر وامی دارد. این قبرهای پر از نقش و نگار را ، بیت الابدیه( خانه ابدی) می نامیدند.
 
مسجد النور، کلیسای سنت الین و مسجد خالدبن ولید از دیگر آثار تاریخی و معماری قابل توجه شهر حمص محسوب می شود.این مسجد توسط تروریست ها به کلی ویران شده است.
 
شاید برخی بگویند که فجایع انسانی در سوریه به حدی است که دیگر جایی برای بررسی تخریب آثار باستانی و میراث فرهنگی، باقی نمی گذارد. در پاسخ به این دوستان باید گفت که مرگ قربانیان این جنگ، وزنی بسیار بیشتر از غارت و نابودی تمدن چندین هزار ساله این کشور دارد. این درست است اما در صورتی که تخریب و غارت‌ها از تمام شهرهای تاریخی این کشور ادامه یابد، نسل های آینده که جمعیتی بالغ بر میلیون‌ها انسان سوری  را شامل می شود، دچار یک گسست تاریخی شده و با محرومیت شدید فرهنگی و هویتی مواجه خواهند شد.

توریسم جنسی 38 هزار دختر مصری توسط آل‌سعود


واشنگتن پست مطرح کرد؛
روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در گزارش خود نوشت: روزانه حدود 38 هزار دختر نوجوان و جوان مصری برای چنین ازدواج هایی در نقاط مختلف جهان فروخته می شوند و زندگی که در آینده در انتظار آنهاست، زندگی بدون آموزش و تحصیل و خودکفایی و استقلال است.
گروه بین الملل مشرق - تجارت و قاچاق دختران جوان و نوجوان مصری درحال تبدیل شدن به پدیده ای بزرگ و خطرناک در مصر شده است و این نکته ای است که روزنامه آمریکایی "واشنگتن پست" آن را افشا کرده و مورد تاکید قرار داده که 81 درصد از خریداران این دختران از عربستان سعودی و به طور خاص از خاندان آل سعود هستند.

واشنگتن پست ضمن پرداخت گزارشی در این ارتباط به این موضوع اشاره می کند، دخترانی که در مناطق پیرامونی و روستایی و محروم مصر زندگی می کنند، بیش از دختران دیگر طبقات اجتماعی مصر در معرض ازدواج زود هنگام قرار می گیرند که ازدواجی موقتی و غیر دائمی است و به طور معمول زمینه را برای عقد یک جانبه هموار و فراهم می کند، بدون اینکه رضایت دختر را در نظر داشته باشد.

این روزنامه آمریکایی در ادامه گزارش خود به این نکته اشاره می کند که روزانه حدود 38 هزار دختر نوجوان و جوان مصری برای چنین ازدواج هایی در نقاط مختلف جهان فروخته می شوند و زندگی که در آینده در انتظار آنهاست، زندگی بدون آموزش و تحصیل و خودکفایی و استقلال است. افزون بر اینکه آنها با خطرات بسیار و فزاینده ای به دلیل بارداری های زود رس و زایمان های غیر طبیعی و اصولی مواجه هستند و در واقع این اولین دلیل دختران نوجوان قرار گرفته در گروه سنی 15 تا 18 سال در جهان سوم است، به گونه ای که از هر 7 دختر نوجوان جهان سومی یک نفر از آنها زیر سن 15 سال ازدواج می کنند و ازدواج آنها از طریق فروش آنها از سوی خانواده اشان صورت می گیرد.

واشنگتن پست توضیح داد که توریسم جنسی نام نوع جدیدی از سیاحت و گردشگری در مصر است که در تابستان و با ورود ثروتمندان عرب حوزه خلیج فارس به این کشور به شدت رو به فزونی می گذارد و خانواده های آنها در قبال ازدواج موقت آنها را به این ثروتمندان عرب از جمله شیوخ سعودی فروخته می شوند.


واشنگتن پست تاکید می کند که پیگیری روند توریسم جنسی کودکان در مصر بسیار سخت و مشکل است، اما سازمان ملل پیش بینی می کند که سالیانه دو میلیون کودک را در برمی گیرد که اغلب آنها از کودکان کشورهای فقیر هستند که دارای پیش زمینه های سیاحت و گردشگری و جذب توریسم هستند، مانند هند، تایلند، کاستاریکا و غیره.

واشنگتن پست در ادامه گزارش خود ذکر می کند که استفاده غیر قانونی از کودکان در سیاحت و گردشگری جنسی در مصر موجب شده تا پوششی دینی و مذهبی برای توجیه و قانونی جلوه دادن آن این نوع از توریسم کنند، در حالی که هیچ یک از اصول و مبادی دین اسلام چنین توریسمی را مباح و مجاز نکرده است.


این روزنامه آمریکایی توضیح می دهد که ازدواج کودکان غیر از مصر در دیگر کشورهای همجوار مصر نیز رایج و متداول است و مهری که بابت اینگونه ازدواج ها پرداخت می شود، بسیار اندک و به اندازه بهایی است که برای قاچاق این کودکان پرداخت می شود.

واشنگتن پست بر این باور است که توریسم جنسی با کودکان در مصر بسیار فضاحت بارتر و بدتر از ازدواج کودکان و استفاده و بهره برداری جنسی از کودکان است و اکثر دخترانی که به این شکل ازدواج می کنند، بعدها به عنوان خدمتکار در خانه ها خدمت خواهند کرد.


یک مسئول حکومتی مصری که در این قضیه فعالیت می کند، در این باره می گوید که برخی از این دختران نوجوان پیش از رسیدن به سن 18 سالگی بیش از 60 بار ازدواج می کنند و ازدواج آنها بین دو تا هفت روز بیشتر دوام نمی آورد.

روزنامه واشنگتن پست تاکید می کند، تحقیق صورت گرفته از سوی دایره مبارزه با قاچاق کودکان وابسته به کمیته ملی کودکان و مادران مصر نشان می دهد که 75 درصد شرکت کننده در این نظر سنجی در مناطق روستایی و پیرامونی شهرها دختران نوجوانی را می شناسند که در دام چنین تجارتی گرفتار آمده اند و اغلب آنها بر این باور هستند که میزان این نوع تجارت درحال افزایش است.

این تحقیق تاکید می کند، اغلب مشتریانی که برای این نوع تجارت راهی مصر می شوند، از کشورهای حوزه خلیج فارس هستند و 81 درصد آنها سعودی هستند.

خاطره‌تصویری/ضربه‌‌تاریخی محمدعلی‌ کلی


محمد علی کلی و جورج فورمن در 11 دسامبر 1974 به مصاف یکدیگر آمدند تا تکلیف قهرمان جهان در بوکس سنگین وزن حرفه ای را معلوم کنند. جورج فورمن در آن مسابقه تاریخی قصد داشت عنوان قهرمانی کلی را از آن خود کند.
به گزارش خبرنگار ورشی مشرق، این دو بوکسور طراز اول دنیای بوکس، مدت زیادی در کشور زئیر در انتظار آغاز مسابقه تاریخی شان ماندند. زئیر یا جمهوری دموکراتیک کنگو، محل برگزاری این جدال نفس گیر بود.
کلی در زئیر محبوبیت بیشتری داشت. او روزهای قبل از مسابقه، در خیابان با مردم عادی خوش و بش می کرد و رفتاری متواضعانه در مواجهه با زئیری ها داشت اما جورج فورمن مردم فقیر زئیر را چندان تحویل نمی گرفت و همیشه با سگ خودش، بی اعتنا به دیگران، در خیابان ها راه می رفت.
روز مسابقه که فرا رسید، اکثر زئیری ها طرفدار کلی بودند و با هر مشت کلی به صورت فورمن، ورزشگاه به فریاد در می آمد. کلی در راند اول مسابقه، فورمن را سخت زیر حمله گرفت اما در راندهای بعدی، با دفاع کردن و گریختن و بویژه با رقص پای زیبا اما تحریک کننده اش، تماشاگران را به شوق آورد و فورمن را به خشم!

وقتی که فورمن به او حمله می کرد، کلی به فورمن می گفت: " هی جورج! حسابی ناامیدم کردی! " کلی برای فورمن کری می خواند و تماشاگران هم فریاد می زدند: علی بُکشش! علی بُکشش! "
 این ها همه اعصاب فورمن تنومند را به هم ریخته بود تا اینکه کلی، به ناگاه از لاک دفاعی اش خارج شد و با چند ضربه کارساز، جورج فورمن را ناک اوت کرد.
لحظه ای که فورمن نقش بر زمین می شد، کلی خواست مشت دیگری حواله صورت او کند اما از این کار صرفنظر کرد. بعد از مسابقه وقتی از کلی پرسیدند چرا مشت آخر را به فورمن نزدی، گفت: "خواستم آن مشت آخر را به او بزنم اما دیدم شکوه زمین خوردنش از بین می رود!"

 فیلم زیر گزیده ای از مسابقه تاریخی محمدعلی کلی و جورج فورمن است:



من برده نیستم؛ مسلمانم

در سال 1964 او با گرویدن به مذهب اسلام نام خود را از کاسیوس کلی به محمد علی تغییر داد. وی گفته بود: « کاسیوس اسم برده هاست من برده نیستم مسلمانم!»