اندکی صبرسحرنزدیک است

کتاب مقاله سخنرانی کتاب درسی نمونه سئوال

اندکی صبرسحرنزدیک است

کتاب مقاله سخنرانی کتاب درسی نمونه سئوال

پیشنهاد میلیونی زن سعودی برای ازدواج "مسیار"


پیشنهاد میلیونی زن سعودی برای ازدواج "مسیار"
یک زن سعودی در یکی از نشریه های داخل عربستان در مقابل ازدواجی تحت عنوان "مسیار"، 5 میلیون ریال سعودی (یک میلیون و 330 هزار دلار) برای همسر آینده اش پاداش تعیین کرده است.

 به گزارش فارس، مجله سعودی "رؤی" در خبری نوشت: یک زن سعودی در تماس با این مجله خواستار پرداخت 5 میلیون ریال در مقابل ازدواج به فرد مقابل است.

این زن سعودی تصریح کرد که اکنون انگیزه طرف مقابل از ازدواج حتی اگر به خاطر پول یا دارایی های او باشد اهمیتی ندارد، و همسرش فقط باید به وظایف خود عمل کند.

وی گفت که حاضر است تحت عنوان "مسیار" ازدواج کند و 5 میلیون ریال به طرف مقابل در برابر این ازدواج بپردازد، به شرط آنکه همسر آینده اش همه شرایطی را که بعدا به او می گوید بپذیرد.

ازدواج مسیار بر اساس نظر علمای سعودی نوعی ازدواج است که در آن زن و شوهر با قراردادن شروطی در عقد نکاح، از برخی حقوق و تکالیف خود مانند نفقه، زندگی مشترک، تعیین مسکن توسط شوهر و .. صرف نظر می‌کنند.

این ازدواج که معمولاً زن و شوهر طی آن جدا از یکدیگر زندگی می‌کنند به‌طور رسمی ثبت نمی‌شود.

آیا در اهل تشیع هم عقد مسیار وجود دارد؟


آیا در اهل تشیع هم عقد مسیار وجود دارد؟

جواب: باسمه جلت اسمائه

در اهل تشیع ازدواج موقت به نام متعه وجود دارد؛ و حجازی ها چون نمی خواستند متعه را قبول کنند، عقد مسیار را که خیلی شباهت به متعه دارد، مشروع کردند.

ازدواج مسیار!


ازدواج مسیار!
جالب این که حتّى منکران ازدواج موقّت (یعنى غالب برادران اهل سنّت) هنگامى که تحت فشار جوانان و اقشار دیگر محروم قرار گرفته اند، تدریجاً به نوعى ازدواج ـ شبیه ازدواج موقّت ـ تن در داده اند و آن را «ازدواج مسیار» مى نامند، هر چند نام آن را ازدواج موقّت نمى گذارند، ولى در عمل هیچ تفاوتى با ازدواج موقّت ندارد; به این ترتیب که اجازه مى دهند فرد نیازمند به ازدواج، با زنى ازدواج دائم کند در حالى که قصد دارد بعد از مدّت کوتاهى او را طلاق دهد و با او شرط مى کند که نه حقّ نفقه داشته باشد و نه شب خوابى و نه ارث! یعنى دقیقاً شبیه ازدواج موقّت، با این تفاوت که در این جا با طلاق از هم جدا مى شوند و در ازدواج موقّت با بخشیدن باقیمانده مدّت یا سرآمدن مدّت و هر دو از آغاز زمان محدودى را در نظر دارند.
و جالب تر این که اخیراً بعضى از جوانان اهل سنّت که گرفتار مشکل ازدواج شده و در فشار بوده اند، از طریق اینترنت با ما تماس گرفتند که ما مى خواهیم در مسأله ازدواج موقّت از فتواى شیعه پیروى کنیم، آیا مانعى دارد؟
گفتیم: هیچ مانعى ندارد!
آنها که ازدواج موقّت را انکار مى کنند، ولى به «نکاح مسیار» روى مى آورند، در واقع اسمش را نمى آورند ولى خودش را مى آورند!
آرى «ضرورت ها» سرانجام انسان را وادار به پذیرش «واقعیّت ها» مى کند، هر چند نام آن را بر زبان نیاورد.
بنابراین نتیجه مى گیریم آنها که اصرار بر مخالفت با ازدواج موقّت دارند، دانسته یا ندانسته جاده را براى فحشا صاف مى کنند، مگر این که نوع مشابه آن، یعنى نکاح مسیار را پیشنهاد کنند و به همین جهت در روایات اهل بیت(علیهم السلام) آمده که «اگر با ازدواج موقّت اسلامى مخالفت نکرده بودند، هیچ کس آلوده زنا نمى شد».(2)
همچنین آنها که با سوء استفاده از «ازدواج موقّت» که براى ضرورت ها و نیازهاى واقعى محرومان تشریع شده، چهره آن را در نظرها زشت نشان داده و آن را وسیله هوس رانى خود ساختند، آنها نیز جاده را براى آلودگى جامعه اسلامى به زنا صاف کردند، و درگناه آلودگان شریک هستند، چرا که عملا مانع استفاده صحیح از ازدواج موقّت شدند.
به هر حال، اسلام که یک آیین الهى مطابق با فطرت آدمى است و تمام نیازهاى واقعى انسان ها را پیش بینى کرده، ممکن نیست مسأله ازدواج موقّت را در برنامه هاى احکام خود نگنجانیده باشد، و همان گونه که بعداً خواهد آمد، ازدواج موقّت، هم در متون قرآن مجید آمده و اخبار نبوى، و عمل گروهى از صحابه نیز بر آن بوده است، منتها جمعى مدّعى نسخ این حکم اسلامى هستند که خواهیم دید دلیل قانع کننده اى بر نسخ آن ندارند.

ازدواج مسیار به چه معناست ؟


ازدواج مسیار به چه معناست ؟

جالب این که حتّى منکران ازدواج موقّت (یعنى غالب برادران اهل سنّت) هنگامى که تحت فشار جوانان و اقشار دیگر محروم قرار گرفته اند، تدریجاً به نوعى ازدواج ـ شبیه ازدواج موقّت ـ تن در داده اند و آن را «ازدواج مسیار» مى نامند، هر چند نام آن را ازدواج موقّت نمى گذارند، ولى در عمل هیچ تفاوتى با ازدواج موقّت ندارد; به این ترتیب که اجازه مى دهند فرد نیازمند به ازدواج، با زنى ازدواج دائم کند در حالى که قصد دارد بعد از مدّت کوتاهى او را طلاق دهد و با او شرط مى کند که نه حقّ نفقه داشته باشد و نه شب خوابى و نه ارث! یعنى دقیقاً شبیه ازدواج موقّت، با این تفاوت که در این جا با طلاق از هم جدا مى شوند و در ازدواج موقّت با بخشیدن باقیمانده مدّت یا سرآمدن مدّت و هر دو از آغاز زمان محدودى را در نظر دارند.
و جالب تر این که اخیراً بعضى از جوانان اهل سنّت که گرفتار مشکل ازدواج شده و در فشار بوده اند، از طریق اینترنت با ما تماس گرفتند که ما مى خواهیم در مسأله ازدواج موقّت از فتواى شیعه پیروى کنیم، آیا مانعى دارد؟
گفتیم: هیچ مانعى ندارد!
آنها که ازدواج موقّت را انکار مى کنند، ولى به «نکاح مسیار» روى مى آورند، در واقع اسمش را نمى آورند ولى خودش را مى آورند!
آرى «ضرورت ها» سرانجام انسان را وادار به پذیرش «واقعیّت ها» مى کند، هر چند نام آن را بر زبان نیاورد.
بنابراین نتیجه مى گیریم آنها که اصرار بر مخالفت با ازدواج موقّت دارند، دانسته یا ندانسته جاده را براى فحشا صاف مى کنند، مگر این که نوع مشابه آن، یعنى نکاح مسیار را پیشنهاد کنند و به همین جهت در روایات اهل بیت(علیهم السلام) آمده که «اگر با ازدواج موقّت اسلامى مخالفت نکرده بودند، هیچ کس آلوده زنا نمى شد».(2)
همچنین آنها که با سوء استفاده از «ازدواج موقّت» که براى ضرورت ها و نیازهاى واقعى محرومان تشریع شده، چهره آن را در نظرها زشت نشان داده و آن را وسیله هوس رانى خود ساختند، آنها نیز جاده را براى آلودگى جامعه اسلامى به زنا صاف کردند، و درگناه آلودگان شریک هستند، چرا که عملا مانع استفاده صحیح از ازدواج موقّت شدند.
به هر حال، اسلام که یک آیین الهى مطابق با فطرت آدمى است و تمام نیازهاى واقعى انسان ها را پیش بینى کرده، ممکن نیست مسأله ازدواج موقّت را در برنامه هاى احکام خود نگنجانیده باشد، و همان گونه که بعداً خواهد آمد، ازدواج موقّت، هم در متون قرآن مجید آمده و اخبار نبوى، و عمل گروهى از صحابه نیز بر آن بوده است، منتها جمعى مدّعى نسخ این حکم اسلامى هستند که خواهیم دید دلیل قانع کننده اى بر نسخ آن ندارند.






بدعت «ازدواج‌مسیار» اهل‌سنت مقابل خلأ «ازدواج‌موقت» شیعه

کمی واقع بینی میخواهد که بدانیم ازدواج دائم به تنهائی پاسخگوی نیاز یک جامعه نیست و افراد زیادی (چه پسر و دختر و چه جدا شده‌ها از همسر با طلاق یا فوت) در جامعه‌ای که فقط ازدواج دائم در آن باشد، متحمل فشارهای روحی میشوند.

شیعیان با توجه به تعالیم قرآن و احادیث معصومین علیهم‌السلام در این‌باره، علاوه بر ازدواج دائم یک ازدواج دیگر هم دارند.
اما اهل‌سنت نوع دوم ازدواج شیعیان(موقت) را قبول نداشته و با تغییر در شرایط و کیفیت عقد دائم، ازدواجهای دیگری مانند ازدواج مسیار و ازدواج عرفی، ازدواج مسفار، ازدواج سیاحی، ازدواج فندقی، ازدواج مناخی، ازدواج صیفی، ازدواج موسمی، ازدواج الوناسة، ازدواج به‌نیت‌طلاق، ازدواج مطیار و... ابداع کرده‌اند که ازدواج مسیار به عنوان نماینده آنها شناخته میشود! و در ادامه بررسی میشود.

شیعیان در مورد ازدواج موقت 24 سوره نساء را دارند که اهل سنت هم بر آن معترفند. (البته میگن که بعدا نسخ شده و حرام شده)
و اهل‌سنت آیه 128 سوره نساء را دلیل بر ازدواج مسیار ذکر میکنند.

اهل‌سنت ازدواج‌مسیار را همان ازدواج‌دائم میدانند که بنا به مصالحه طرفین، برخی حقوق آن (از جمله حق نفقه و مسکن و لباس زن) حذف میشود. همچنین میتواند فاقد برخی شروط لازم مثل شاهد و ثبت باشد. (چون اهل‌سنت برخلاف شیعه و قرآن، در عقد شاهد را لازم میدانند و در طلاق نمیدانند)

ذکر این نکته لازم است که همه علمای اهل‌سنت نیز آن را قبول ندارند و سه دسته‌اند:

  1. بعضی این نکاح و شرائط آن را هم صحیح میدانند
  2. بعضی نکاح مسیار را صحیح ولی شرایطش را صحیح نمیدانند (شرط فاسد، مفسد نیست)
  3. بعضی نکاح و شرایط آن را فاسد میدانند

همانطور که در اول بحث اشاره کردم، ازدواج غیردائم در نزد اهل‌سنت صورتهای مختلفی دارد. اما یکی از مرسومترین مواردی که بنده سراغ دارم، ازدواج به نیت طلاق است که در آن زوجین قرار میگذارند که پس از مدتی از هم جدا شوند. (که البته اینجا ما میپرسیم که فرق این نوع عقد بدعی با عقد موقتی که شیعه میگوید چیست؟ آیا ایراداتی که شما به عقدموقت میگیرید متوجه این عقد شما نیست؟)

  • تذکر یک نکته تخصصی در مورد شرط فعل و شرط نتیجه:
    (به نقل از درس خارج یکی از مراجع)

در کوتاه آمدن زن در ازدواج مسیار دو حالت وجود دارد:

  1. گاهی زن در عقد نکاح چیزی را شرط نمی‌کند ولی اخلاقاً متعهد میشود که چیزی از مرد نخواهد و اصلا مسئله تنازل از حق، جزو نکاح قرار نمی‌گیرد. این بحثی ندارد و بسیاری هستند که در متن عقد شرطی قرار نمی‌دهند ولی اخلاقاً متعهد می‌شوند که چیزی مطالبه نکنند.
  2. گاهی تنازل از حق و گذشت از حقوق، بصورت شروط الزامی قید میشود.
    میدانیم که شرط ضمن یک معامله دو حالت دارد:
    1. به صورت شرط فعل
      یعنی فعلی را شرط می کند به این بیان که مثلا بگوید:
      من با تو ازدواج می کنم و از تو نفقه و قَسْم را طلب نمی‌کنم
      این اشکالی ندارد چون حق اوست ولی شرط می‌کند که مطالبه نکند و در بسیاری از موارد همین است. (مثل بحث ارث)
    2. به صورت شرط نتیجه
      مرد می گوید: أتزوّجکِ علی أن لا یکون لک حقّ فی النفقة و القسم
      (ازدواج می کنم به شرط این که حق نفقه و شب‌مانی! نداشته باشی)
      این بخش قابل بحث و ایراد است که آیا این حق قابل اسقاط است؟ به عبارت دیگر این حق قابل گذشت که هست، آیا قابل اسقاط هم هست؟
      ممکن است کسی بگوید این حکم الهی است که مرد باید نفقه همسرش را در عقد دائم بدهد و حق مبیت (شب‌مانی! که هر 4 شب یک شب واجب است پیش زنش باشد) را انجام دهد و اگر نکند خلاف حق رفتار کرده است، آیا این حق قابل اسقاط است؟
      اگر شک هم کنیم که قابل اسقاط است یا نه، اصل این است که غیر قابل اسقاط است و لذا بعضی از متأخرین هم که نکاح مسیار را صحیح دانسته‌اند، معتقدند که به صورت شرط نتیجه نباشد بلکه به صورت شرط فعل باشد.


احکام ازدواج مسیار


احکام ازدواج مسیار




  ازدواج مسیار ازدواجی است که در سال‌های اخیر میان 

  اهل سنت به ویژه کشورهای عربی و خاورمیانه شایع     شده است.    علما ی اهل سنت به بحث و بررسی این درباره پرداخته و از   زوایای مختلف آن را برسی نموده‌اند و عده‌ای قائل به     جواز و مشروعیت آن شده و گروهی آن را نامشروع     دانسته‌اند وگروهی نیز در این باره توقف نموده اند.     تعریف لغوی مسیار     درباره ریشه لغوی کلمه مسیار نظریاتی مطرح شده است.   برخی می گویند: «مسیار ریشه لغوی ندارد. بلکه     کلمة عامیانه‌ای است که در سرزمین نجد در عربستان     سعودی به معنای دیدار روزانه (الزیارة النهاریة) به     کار می‌رود.   ولی برخی دیگرمی گویند: مسیار از سیر، حرکت و     عبور گرفته شده و اصطلاح عامیانه‌ای است برای     موردی که مرد در یکی از شهرهای مسیر گردش و     ترددش برای تجارت یا کسب علم با خانمی ازدواج     می‌کند که در زمان تحصیل یا تجارت نزد زوجه باشد.   وبرخی نیز چنین گقته اند: «مسیار کلمه‌ای عربی است     که به لهجه اهل بادیه باز می‌گردد و منظور از آن رفتن     به سوی خانم و خوشحال نمودن وی می‌باشد» .    تعریف اصطلاحی ازدواج مسیار   شیخ عبدالله بن منیع عضو هیئت کبار العلمای سعودی     و قاضی مکه درباره تعریف ازدواج مسیار چنین     می‌نویسد: «مسیار ازدواجی است که همه ارکان و     شرایط ازدواج در آن وجود دارد. این ازدواج با ایجاب     و قبول و با شرایط معروف یعنی رضایت طرفین،     ولایت، شهادت وکفائت صورت می‌گیرد و در آن     مهریه مورد توافق وجود دارد و برای صحت آن باید     موانع ازدواج وجود نداشته باشد. بعد از انعقاد عقد     تمامی حقوق مترتب بر عقد زوجیت از جهت نسل،     ارث، عده، طلاق و مباح بودن رابطة نزدیکی،     سکونت و نفقه ثابت می‌شود؛ اما زوجین توافق     می‌کنند که زوجه حق نفقه و مبیت(همخوابگی) ندارد     و شوهر اختیار دارد هر وقت بخواهد به دیدار همسر     خود بیاید».   نگفته نماند که ازدواج مسیار را زنانی که مشکل مادی،     مسکن و نفقه ندارند؛ ولی به دلیل بیوه بودن ویا هر     دلیلی دیگرکسی با آنان ازدواج نمی‌کند، این زنان از     حق نفقه، مسکن و مبیت صرف نظر می‌کنند و شوهر     مختار است هر وقت میسر شد با وی ملاقات کند و      این ازدواج تمام شرایط و ارکان عقد نکاح شرعی از     قبیل گواه، تعیین مهر و ثبوت نسب را دارد. در این     ازدواج زوجین توافق می‌کنند که زن در خانه والدین     خود بماند و تقاضای مسکن، نفقه و حق قسم از شوهر     ننماید. غالباً این ازدواج از جانب مردی است که     فقیر بوده یا ازدواج مجدد سبب مشکلات با همسر     اول می‌شود. این عقد علناً با حضور گواهان با رضایت     کامل زوجین و حضور ولیّ زن و کلماتی که بر دوام     نکاح دلالت داردانجام می‌شود.     پیشینه مسیار   برخی بر این اند که ازدواج مسیار را پدیده‌ای جدید ی     است که ابتدا در منطقه تمیم عربستان سعودی ظهور     پیدا کرد و سپس در سایر مناطق و کشورها گسترش     یافته است و کسی که فکر اولیه این ازدواج را مطرح     نمود فهد الغنیم بوده است.  اما عده‌ای دیگر روش ازدواج مسیار را دارای سابقه     تاریخی دانسته و در این زمینه به برخی از متون فقهی     استناد نموده‌اند. از جمله ابن قدامه در مغنی آورده:     «مردی که در ازدواج با زنی شرط نماید در هر هفته     یک شب نزد وی باشد یا در ازدواج دیگری شرط   کند که در هر ماه 5 یا 10 درهم به زوجه نفقه بدهد     یا شرط نماید روزهای مشخصی از ماه به ملاقات وی     رود» .  مورد دیگری که به آن استناد شده، ازدواج نهاریات و     لیلیات است (یعنی ازدواج روزانه یا شبانه) «فقهای     قدیمی نوعی ازدواج به نام نهاریات و لیلیات ذکر     کرده‌اند، بدین صورت: «مرد با زنی ازدواج می‌کند     که شب در خارج از منزل کار می‌کند و روز نزد     شوهر می‌رود یا روز کار می‌کند و شب به منزل نزد     شوهر می‌رود».  ناگفته نماند که درباره جایز و ناجایز بودن (ازدواج     نهاریات و لیلیات) نیزعلمای اهل سنت اختلاف نظر     دارند بعضی قایل به جواز و بعضی نیز آنها را ناجایز     می دانند.   تفاوت مسیار با سایرازدواجها   تفاوت ازدواج مسیار با ازدواج شرعی دائم در این است     که در مسیار شرط اسقاط حق نفقه و سکونت زوجه     وجود دارد.  وازدواج عرفی همان ازدواج شرعی دائم است؛ با این تفاوت     که آن را ثبت نمی‌کنند.   وفرق ازدواج مسیار و ازدواج موقت در این است که     در ازدواج موقت مدت ازدواج باید تعیین شود و عدم     تعیین مهر در عقد موجب بطلان آن می‌شود، ولی در     ازدواج مسیار مدت تعیین نمی‌شود و به صورت عقد     دائم منعقد می‌گردد و عدم تعیین مهردرعقد موجب     بطلان نمی شود بعد از عقد هم می شود تعیین کرد.     پایان ازدواج مسیار با طلاق است،در حالی که پایان     ازدواج موقت با انقضای مدت یا بذل صورت می‌گیرد.     حدنصاب در ازدواج مسیار همانند ازدواج دائم چهار زن     می‌باشد، ولی در ازدواج موقت حدنصاب مطرح نیست.   ناگفته نماند که ازدواج موقت از دیدگاه اهل سنت باطل است.     دیدگاه علمای اهل تسنن   در مورد حکم ازدواج مسیار بین علمای معاصر اهل سنت     اختلاف نظر وجود دارد، برخی آن را جایز،برخی حرام     و برخی قائل به توقف شده‌اند.  دکتر قرضاوی می‌نویسد: «من از مروجین ازدواج مسیار     نیستم و خطبة عقدی که برای ازدواج مسیار باشد     نمی‌خوانم. این ازدواج مباح است با کراهت، یعنی حلالی     است که مستحب نیست و بیم آن می‌رود که به دنبال چنین     ازدواجی خسارت و ضررهایی باشد».   شیخ عبدالله عضو هیأت کبار علمای سعودی نیز بیان     می‌کند: من نظر به منع ازدواج مسیار ندارم، هرچند     کراهت دارد و آن را موجب اهانت به زن و کرامت زن     می‌دانم.   لکن حق با زن است و راضی شده و از حق خود گذشته است.  برخی نیز به جواز و صحت ازدواج مسیار تصریح نموده و     اشاره‌ای به کراهت آن ننموده‌اند.   یا کراهت آن را وابسته به شرایط و اوضاع و احوال دانسته‌اند.   ادله جواز   طرفداران این نظریه به ادلة ذیل استناد نموده‌اند:   ( 1 )  ارکان و شرایط ازدواج دائمی شرعی صحیح را     دارا می‌باشد؛ زیرا دارای ایجاب و قبول، شرایط معروف     ازدواج یعنی رضای طرفین، ولایت، شهادت، کفایت و     مهر توافقی در آن وجود دارد. برای صحت این ازدواج     باید موانع شرعی منتفی شود .     ( 2 ) در سنت آمده سوده رضی الله عنها از همسران     رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم روز خود را به     عایشه صدیقه رضی الله عنها بخشید. وجه استدلال این     است که بخشش سهم توسط سوده رضی الله عنها به     عایشه رضی الله عنها و پذیرش پیامبر صلی الله علیه    وآله وسلم دلالت می‌کند بر اینکه زوجه می‌تواند حقی     را که شارع برایش قرار داده، مانند نفقه و مبیت ساقط     کند.   وهمانگونه که در قرآن آمده که زن می تواند مهریه خود را برای     شوهرش ببخشد.  ( 3 ) در این نوع ازدواج مصالح زیادی وجود دارد. این     ازدواج غریزة فطری را پاسخ داده و از فحشا جلوگیری     می‌کند و در مواردی زن فرزنددار می‌شود و بدون شک     از تعداد زنان بی‌شوهر می‌کاهد.    ( 4 ) از آن جا که انواع مشابه این ازدواج مانند ازدواج     نهاریات و لیلیات در فقه وجود دارد،پس ازدواج مسیار     هم درست است.  گرچه قبلا بیان نمودیم که علمای اهل سنت در باره     ازدواجهای (نهاریات و لیلیات)اختلاف نظر دارند.    ( 6 ) در حدیث صحیح بخاری آمده که حق دار ترین     شرایطی که باید اجرا وعملی شودشرایطی است که شما     با آنها شرمگاها را برای خودتان حلال نموده اید .   لذا در زمان نکاح هر یک اززوجین می توانند شرایطی     را قرار دهند بشرطیکه مخالف شرع نباشد و شرط تنزل     از حق همانند (نفقه ،سکنی و مبیت) خلاف شرع نیست.    ( 7 ) رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: شرایط     مسلمانها همه اعتبار دارد مگر شرطی که حلالی را حرام     ویا حرامی را حلال نماید.  درشرایط ازدواج مسیار نه هیچ حلالی حرام و نه هیچ حرامی     حلال نشده است.