اندکی صبرسحرنزدیک است

کتاب مقاله سخنرانی کتاب درسی نمونه سئوال

اندکی صبرسحرنزدیک است

کتاب مقاله سخنرانی کتاب درسی نمونه سئوال

"اینجا ایران است"صدای قلب ملت سوریه


ساکنان شهر تاریخی دمشق با وجود تهدیدهای گروه های تروریستی بار دیگر به پا خاستند و یکصدا شعار"بشار تا ابد در کنار توهستیم" سر دادند و همگام با مردم دیگر مناطق سوریه یک حماسه به یادماندنی را رقم زدند.

به گزارش مشرق، پیر مرد سوری با چشمانی اشکبار در حالی که از پشت پیشخوان مغازه خالی از مشتری خود در مرکز شهر دمشق به سمت هیئت رسانه ای ایران گام بر می داشت با اشاره به سینه خود می گوید : هنا ایران(اینجا ایران است) .

البته منظور او جایگاه ایران در قلب ملت سوریه است ،او نه شیعی بود و نه علوی بلکه سنی مذهب از اهالی "باب القیمریه"دمشق است که مردم آن غالبا به طور سنتی اعتقاد شدیدی به اسلام دارند.

شهر تاریخی دمشق در دل ارتفاعات جبل قاسیون که شاهدی بر تاریخ 7 هزار ساله پر فراز وفرود سوریه است ،قرار دارد اما در طول سه سال گذشته این شهر پر از راز ورمز، همواره آماج گلوله های گروه های تروریستی قرار داشته است .

نخستین گلوله تروریستها به سالن امتحانات دانشکده معماری دانشگاه دمشق در منطقه البرامکه اصابت کرد که به قربانی شدن 14 دانشجوی دختر و پسر و مجروح شدن 40 نفر دیگر منجر شد.

دکتر محمد الماردینی رئیس دانشگاه دمشق می گوید تروریستها عمدتا مراکز علمی و رسانه ای سوریه را هدف قرار می دهند، زیرا اساسا این مجموعه ها با هر گونه مرکز تربیتی و آموزشی مخالفند.

دکتر محمد معروف رئیس دانشکده معماری دانشگاه دمشق آثار خرابی های ناشی از گلوله باران دانشکده معماری را به هیئت رسانه ای ایران نشان می دهد و می گوید : ما یاد گرفته ایم و به دانشجویان خود نیز یاد داده ایم که باید با شرایط موجود سازگاری داشته باشند و بیش از گذشته از محیط آموزشی خود پاسداری کنند.

در طول روز صدای شلیک گلوله در تمام مناطق شهر دمشق به گوش می رسید و صدای انفجارها لحظه ای قطع نمی شد، اما عجیب اینجاست که مردم دمشق هیچگونه واکنشی از خود نشان نمی دادند.

گفته می شد که تک تیر اندازان وابسته به داعش و جبهه النصره با نفوذ به آپارتمان های مشرف بر خیابان های اصلی شهر دمشق که معمولا خالی از سکنه هستند ،به سوی عابران تیراندازی می کنند.

این امر نشان می دهد که دمشق همچنان هدف اصلی گروه های تروریستی داعش ،جبهه النصره،لواء التوحید، جبهه نصره اهل الشام و ارتش آزاد قرار دارد.

تروریستها با تمرکز درمناطق زبدانی ، حرستا، جدیده یابوس ،جرمانا ،غوطه شرقی اردوگاه یرموک به طور پراکنده و غیر متمرکز از چند دسته خمپاره انداز برای نا امن کردن دمشق استفاده می کنند.

ظاهرا گروه های تروریستی ،عناصر نفوذی زیادی نیز در شهر دارند زیرا مینی بوس های حامل هیئت رسانه ای جمهوری اسلامی ایران بلافاصله پس از عبور از مرز لبنان و ورود به مرز سوریه هدف خمپاره های تروریستها قرار گرفت اما گلوله ها به اطراف جاده اصابت می کردند.

نفوذ تروریستها تا جایی است که گفته می شد یک ژنرال سوری با درجه سرتیپی که به اصطلاح"گرا" می داد و نقاط حساس شهر را با بی سیم به گروه های تروریستی مخابره می کرد دستگیر شده است.

به همین دلیل نقاط حساس شهر توسط نیروهای حزب الله حفاظت می شود و تامین امنیت تیم رسانه ای ایران نیز به عهده حزب الله لبنان بود که معمولا نقل وانتقال خبرنگاران ایرانی به نقاط مختلف شهر تحت تدابیر شدید امنیتی صورت می گرفت.

بنا به دلایل امنیتی حرم مطهر حضرت رقیه(س) ساعت 3 عصر به وقت دمشق بسته می شود و تردد در مسیر جرمانا به بارگاه حضرت زینب(س) از ساعت 6 عصر به این دلیل که گروه های تروریستی با تاریک شدن هوا در اطراف جاده ها متمرکز می شوند ممنوع است.

اقبال عمومی مردم سوریه نسبت به ایرانیان در مقایسه با سالهای گذشته بیشتر شده، زیرا اعتقاد اکثریت مردم سوریه این است که ملت ایران در طول بحران بیش از سه ساله سوریه در کنار دولت وملت سوریه ایستاده است.

 


دولتمردان سوریه نیز همین تفکر را دارند هر چند که علوی ها،درزی ها، مسیحیان و شیعیان در مقایسه با سایر طوایف دیگر سوریه به طور آشکار نسبت به ایرانیان اظهار محبت می کردند.

شهر دمشق هر چند که شرایطی نسبتا عادی دارد اما صدای شلیک خمپاره که در طول شبانه روز به گوش می رسد فضای دهشتناکی به لحاظ روانی بر شهر تحمیل کرده است.

ماموران امنیتی و نیروهای نظامی در تمام خیابانهای شهر متمرکز هستند و با استفاده از دستگاه های بمب یاب به بازرسی اتومبیل ها می پردازند که این امرحرکت اتومبیل ها را با کندی مواجه می کرد.

ظاهرا رمز عبور راننده مینی بوس حامل خبرنگاران ایرانی یک سلاح کلاشینکف است که لوله آن از شیشه اتومبیل کنار راننده از بیرون کاملا نمایان بود!.

جای جای شهر دمشق مملو از پوسترها و بنرها و عکسهای بشار اسد رئیس جمهوری سوریه بود که اغلب خبرنگاران سوال می کردند که با وجود این همه نا امنی چگونه این همه پوستر و بنر چاپ وبر در و دیوارهای شهر نصب شده است.

هر یک از پوسترها وبنرها دارای جملاتی حماسی خاصی است که از روح مقاومت و پایداری ملت و دولت سوریه برای مقابله با توطئه های خارجی حکایت دارد.

یکی از دولتمردان سوری در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران ایرانی که شرایط موجود سوریه را چگونه ارزیابی می کند؟ گفت: هزینه مقابله با آمریکا و رژیم صهیونیستی به مراتب پایین تر از تسلیم شدن در برابر آنها است.

وی می افزاید : حسنی مبارک، معمر قذافی ،علی عبدالله صالح و زین العابدین بن علی دیکتاتورهای مصر،لیبی، یمن و تونس سالها صادقانه به آمریکا و اسرائیل خدمت کردند اما سرانجام همه دیدند که چه سرنوشتی پیدا کردند.

یک شب قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری همه دچار هیجان مبهمی شده بودند، زیرا هیچکس نمی دانست که گروه های تروریستی چه برنامه ای برای روز انتخابات دارند.

قطع کابل فیبر نوری توسط گروه های تروریستی که منجر به قطع شبکه اینترنت در مرکز رسانه ای در هتل "داما رز" شد پیام آشکاری برای گروه های رسانه ای بود که مجموعه های تروریستی اجازه نخواهند داد صدای ملت سوریه رابه خارج منتقل کنند.

روز انتخابات صحنه پر شوری از تجلی همبستگی ملت با بشار اسد بود، زیرا با وجود تهدیدهای گروه های تروریستی ،مردم به صورت گروهی پای صندوق های رای گیری حاضر شدند.

حضور رهبران دینی سنی، مسیحی،شیعه،درزی ،علوی و اسماعیلی در مرکز رای گیری مسجد عثمان در کنار وزارت اوقاف سوریه صحنه زیبایی بود که از همگرایی قومی و مذهبی سوریه حکایت داشت.

انصافا برای نخستین بار در طول 50 سال گذشته که سوریه شاهد چنین انتخاباتی بود زیرا پیش از آن حزب بعث یک نامزد را معرفی می کرد و مردم مجبور بودند به صورت آری یا نه به این نامزد رای دهند.

اما دراین دوره از انتخابات 3 نامزد به صورتی کاملا آزاد به رقابت پرداختند، اما تبلیغات انتخاباتی بشار اسد نسبت به دو رقیب دیگر او پررنگتر بود .

ظاهرا شیوخ عشایر، بازرگانان و علمای دینی مسیحی، درزی، علوی و سنی از ترس پیروزی احتمالی"ماهر عبدالحفیظ حجار" نامزد حزب کمونیست سوریه برای پیروزی بشار اسد تلاش کردند.

اغلب جوانان سوری در پای صندوق های رای گیری با خون خود به بشار اسد رای می دادند که این پدیده مفهوم خاصی در سنت اعراب دارد.

یک جوان مسیحی در یک مرکز رای گیری در مدرسه " الاسیه " در منطقه القصاع دمشق به وسیله چاقو قسمتی از سینه خود را در برابر دوربین های فیلمبرداری شکافت و انگشت خود را به خون آغشته کرد و به بشار اسد رای داد.

این حرکت اوج وفاداری جوانان سوری را نسبت به بشار اسد نشان می دهد، زیرا آنان اعتقاد دارند که رئیس جمهوری سوریه با وجود تهدیدهای داخلی و خارجی صحنه مبارزاتی را ترک نکرد و در کنار ملت خود باقی ماند.

 

سرانجام شمارش آراء به پایان رسید و بشار اسد با کسب نزدیک به 10 میلیون و 400 هزار رای از مجموع 11میلیون و 500 هزار رای برای یک دوره 7 ساله دیگر به عنوان رئیس جمهورانتخاب شد.

با اینکه بشار اسد با 88 درصد رای مردم در انتخابات پیروز شد، اما واکنش آمریکا و غرب بسیار عجیب بود، زیرا مقامات غربی این انتخابات را بدون ارائه دلیل قابل قبولی غیر مشروع می دانند .
در حالی که بر امر انتخابات سوریه بیش از 30 هیئت پارلمانی از سراسر جهان و حداقل 8 هیئت از سازمان های غیردولتی و 250 خبرنگار نظارت داشتند.

اما همین کشورهای غربی انتخابات مصر و پیروزی ژنرال عبدالفتاح السیسی را که با 22 میلیون رای از مجموع 54 میلیون رای دهنده واجد شرایط و تنها با مشارکت 47 درصدی مردم، پیروز شد، پذیرفتند.

یک مقایسه سطحی نشان می دهد که هر رای دهنده سوری به اندازه یکصد رای دهنده مصری ارزش معنوی دارد زیرا رای دهنده سوری در یک شرایط  استثنایی وناامن پای صندوق های رای گیری حاضر شد در حالی که رای دهندگان مصری از یک امنیت بالایی بر خوردار بودند.

مردم سوریه در واکنش به موضع گیری آمریکا و غرب می گویند که ما برای انتخاب فرماندار ایالت تگزاس آمریکا پای صندوق های رای گیری حاضر نشدیم، بلکه براساس سازوکارهای ملی خود رئیس جمهوری سوریه را انتخاب کردیم.

بنابراین،پیروزی بشار اسد در انتخابات، معادلات منطقه را به سود مقاومت اسلامی و محور مقاومت تهران- دمشق – بیروت رقم خواهد زد.

در حال حاضر سوریه به تعبیر مردم این کشور از اتاق مراقبت های ویژه خارج شده، اما این کشور تا رسیدن به یک شاخص امنیتی مطلوب راه درازی در پیش دارد.

هیچ کس نمی داند که برنامه آینده آمریکا ،غرب ،مثلث تخریبی عربستان،قطر و ترکیه و گروه های تروریستی برای سوریه چیست و چه برنامه ای دارند.

اما به طور قطع درگیری ها در سوریه تا مدتها ادامه خواهد داشت، زیرا از هر دو طرف یعنی از نیروهای دولتی و ارتش سوریه و گروه های تروریستی که کشته شوند به سود آمریکا،رژیم صهیونیستی وغرب خواهد بود.


منبع: مهر

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد