اندکی صبرسحرنزدیک است

کتاب مقاله سخنرانی کتاب درسی نمونه سئوال

اندکی صبرسحرنزدیک است

کتاب مقاله سخنرانی کتاب درسی نمونه سئوال

۴ گزینه اصلی جانشینی نوری مالکی


همسویی تهران با مرجعیت نجف در قبال نخست‌وزیری در عراق؛
یک روزنامه عراقی با اشاره به اینکه موضع تهران در قبال نخست‌وزیری عراق کاملا همسو و مطابق بر رویکرد مرجعیت در نجف اشرف است به بررسی ۴ گزینه جایگزین نخست‌وزیری «نوری المالکی» پرداخت.

به گزارش مشرق، روزنامه عراقی مستقل «المشرق» در گزارشی به بررسی موضع تهران در قبال مسئله نخست‌وزیری در عراق پرداخت و نوشت: برخلاف آنچه که در برخی محافل سیاسی و رسانه‌ای درباره حمایت ایران از نخست‌وزیری «نوری المالکی» برای بار سوم گفته می‌شود، منابع موثق ایرانی اعلام می‌کنند که تهران هنوز موضعی قطعی و نهایی درباره این مسئله نگرفته است و هیچ اسمی را برای نامزدی نخست‌وزیری مطرح نکرده است.

بر اساس این گزارش، ایران نمی‌خواهد که موضعی بر خلاف موضع مرجعیت عالی شیعیان در نجف اشرف بگیرد لذا همسو و هماهنگ با نهاد مرجعیت در نجف، تهران نیز منتظر تصمیم نهایی عراق درباره نخست‌وزیری می‌ماند.

این منابع اعلام کردند: 4 نفر، گزینه‌های اصلی جانشینی مالکی در عراق هستند که ایران یا آمریکا ملاحظه‌ای بر آنها ندارند و آنها را وتو نمی‌کنند. این 4 نفر عبارتند از:

1- عادل عبدالمهدی

2- احمد الچلبی

3- طارق نجم

4- ابراهیم الجعفری

این منابع تاکید کردند: اگر مالکی مطمئن شود که فرصت بازگشتش به کاخ نخست‌وزیری از دست رفته، تلاش خواهد کرد تا «طارق نجم» محرم اسرارش و رئیس دفترش به نخست‌وزیری برسد اما مجلس اعلای اسلامی عراق به ریاست «عمار الحکیم» تمایلی به نجم ندارد و چلبی یا عبدالمهدی را ترجیح می‌دهد و صدری‌ها نیز ابراهیم جعفری را معرفی می‌کنند زیرا در صورت نخست‌وزیری او فرصت برای بازگشت نفوذ صدر در عراق مهیا می‌شود.

بر اساس این گزارش، آمریکا هیچ رویکرد شفافی و موضع مشخصی درباره 4 سال آینده عراق ندارد اما «زلمای خلیل زاد» سفیر پیشین آمریکا در عراق ترجیح می‌دهد که مالکی به طور مشروط به نخست‌وزیری بازگردد و از جمله شروط وی عدم به حاشیه راندن سایر احزاب پیروز در انتخابات است.

منبع: فارس

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد