اندکی صبرسحرنزدیک است

کتاب مقاله سخنرانی کتاب درسی نمونه سئوال

اندکی صبرسحرنزدیک است

کتاب مقاله سخنرانی کتاب درسی نمونه سئوال

"جهاد نکاح" به عراق هم رسید


یک مسئول عراقی اظهار کرد: 15 زن عضو گروه داعش که تابعیت‌های خارجی داشتند در فلوجه عراق دست به "جهاد نکاح" زدند.
به گزارش مشرق، سایت خبری الوطن العربی نوشت: این مسئول عراقی اعلام کرد: 15 تن از زنان خارجی با اعضای گروه دولت اسلامی عراق و شام موسوم به "داعش" اقدام به "جهاد نکاح" در شهر فلوجه زدند.

حمید الهایس، رئیس شورای نجات الانبار در مصاحبه با شبکه العراقیه اظهار کرد: اطلاعاتی که در این خصوص به دست ما رسیده، نشان می‌دهد 15 زن که تبعه کشورهای مختلف هستند، با اعضای داعش در فلوجه دست به آنچه که آن را "جهاد نکاح" می‌خوانند، زده‌اند.

وی افزود: عملیات امنیتی با هدف ریشه کن کردن تمام گروه‌های تروریستی در همه مناطق شهر فلوجه آغاز شده و باید تمام قبایل این شهر علیه این گروه تروریستی به پاخیزند.

نیروهای عراقی سعی داشتند کنترل این شهر را به دست بگیرند اما موفق نشدند و با وجود بمباران هوایی و زمینی نیروهای عراقی باز هم نتوانستند مقابل افراد مسلحی که بر این شهر مسلط شده بودند، مقاومت کنند.

منبع: ایسنا

10 عامل در افزایش سن ازدواج


معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه 10 عامل در افزایش سن ازدواج دخیل هستند، گفت: در کمیسیون بودجه از اختصاص اعتبار برای وام ازدواج دفاع کردم اما رأی نیاورد و مجلس هم برای گشایش وام ازدواج اقدام نکرد.
به گزارش مشرق، محمد گلزاری با تأکید بر دلایل بالا رفتن سن ازدواج گفت: بیش از 10 عامل در افزایش سن ازدواج و بی رغبتی جوانان به تشکیل خانواده دخیل هستند که مسائل اقتصادی یکی از آنهاست؛ بحران اقتصادی از جمله این عوامل است اما همه آن نیست.

وی افزود: حوزه اقتصاد خانواده و ازدواج 4 قسمت دارد اشتغال، مسکن، وام ازدواج و کمک‌هایی از قبیل هزینه جهیزیه، همچنین مشاوره‌های ازدواج امری بسیار مهم است که هزینه‌های خاص خود را دارند.

گلزاری بخش جوانان را میراث دار سازمان ملی جوانان سابق دانست و اظهار داشت: مدیریت امور جوانان برنامه‌ریزی کننده و فرابخشی است نه اجرایی. به همین دلیل تمام مسائل جوانان را در وزارتخانه بررسی و در شورای عالی جوانان که بیش از 18 عضو از وزرا و مقامات عالی دستگاه‌ها دارد و به ریاست رئیس جمهوری تشکیل می‌شود، مطرح می‌کنیم.

وی تصریح کرد: مسائل جوانان پس از تصویب و نهایی شدن در این شورا در ستاد ملی ساماندهی امور جوانان که بیش از 30 عضو از نمایندگان تام الاختیار دستگاه‌ها در آن حضور دارند، اجرایی می‌شود. وظیفه ما در وزارت ورزش و جوانان پیگیری و نظارت مسائل جوانان است که توسط شورا و ستاد تصویب و اجرایی می‌شود.

گلزاری با اشاره به مشکلات اقتصادی حوزه ازدواج و جوانان گفت: تا پایان سال 92 بیش از یک میلیون جوان در نوبت وام ازدواج بودند که به دلیل اتمام موجودی صندوق ملی قرض الحسنه و تکالیف دیگری که بر عهده این صندوق بود، وام نگرفتند.

وی تأکید کرد: اردیبهشت ماه امسال بودجه بحث وام ازدواج در مجلس مطرح شد که بنده هم یک ماه پیش در کمیسیون بودجه به دفاع از آن پرداختم که رأی نیاورد و مجلس هم برای گشایش وام ازدواج اقدام نکرد.

معاون ساماندهی امور جوانان در پاسخ به این پرسش که راهکار وزارتخانه برای حل مشکل اقتصادی ازدواج جوانان چیست؟ گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و وضعیت پرداخت وام‌ها، مجمع خیرین ازدواج یکی از راهکارهای ما در این زمینه است؛ با بیش از 40 نفر از افراد دلسوز و توانا در تهران و استان‌ها این مجمع فعالیت خود را آغاز کرده است تا مردم مثل خیرین سلامت و مدرسه ساز به عنوان خیرین ازدواج در این امر مشارکت کنند.

محمود گلزاری با اعلام خبر برگزاری نشستی با معاون وزیر اقتصاد و اعضای صندوق مهر امام رضا(ع) گفت: امیدواریم با برگزاری این جلسه در هفته آینده و بهره گیری از ظرفیت‌های وقف و مجمع خیرین ازدواج خبرهای خوشی را در زمینه بهبود مشکلات اقتصادی پیش روی ازدواج جوانان اعلام کنیم.

یک درصد قانون تسهیل ازدواج هم اجرایی نشده است


لاله افتخاری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در این برنامه از مسئولین و مردم خواست تا با همت بیشتر و عزم همگانی در جهت رفع موانع ازدواج اقدام کنند.

وی گفت: قانون تسهیل ازدواج در سال 84 و در زمان مجلس هفتم تصویب شد اما یک درصد هم اجرایی نشد با اجرای این قانون شاید بستری برای کاهش موانع ازدواج فراهم می‌شد.

افتخاری افزود: فرهنگ سازی فواید ازدواج، اینکه چطور نهادهایی از جمله صدا و سیما در رفع موانع ازدواج و سبک صحیح زندگی کمک کنند، مسکن جوانان، سربازی و صندوق اندوخته مهر امام رضا(ع) از محورهای اصلی قانون تسهیل ازدواج بود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تأکید بر نقش مردم و مسئولان اعم از دولت، مجلس و خانواده‌ها اظهار داشت: هرکسی می تواند کمک کند و باید از تجربیات موفق دنیا استفاده کنیم.
منبع: فارس

ماجرای اسلام‌آوردن یک بانوی مسیحی


خودشان را دوقلوی‌های غیرافسانه‌ای می‌خوانند، زیرا با کمک همدیگر قرآن کریم را در مدت کوتاهی حفظ کرده‌اند، با هم دروس حوزه را به اتمام رسانند، حتی مراسم خطبه‌خوانی غدیر را در اصفهان با هم اجرا کردند.

گروه فرهنگی مشرق - از دوران راهنمایی علاقه زیادی به تحصیل در علوم حوزوی داشت، اما به سفارش پدر و مادرش بعد از اتمام دروس متوسطه همراه با برادر دوقلویش وارد حوزه علمیه اصفهان می‌شود. اما مدتی نمی‌گذرد که اشتیاق آن‌ها به حفظ قرآن کریم باعث می‌شود که چند ماهی تحصیل را تعطیل کنند و با همیاری هم در مدت کوتاهی کل قرآن را حفظ شوند، به لطف قرآن کریم سطوح مقدماتی و سطح دو حوزه را در مدت شش سال به پایان می‌رساند و در همین اثنا نهج‌البلاغه را حفظ می‌کنند.

برای شرکت در دروس سطح خارج وارد شهر مقدس قم می‌شوند؛ یکی وارد گرایش امامت و مهدویت و دیگری به گرایش تفسیر قرآن روی می‌آورد.

ابوالفضل جعفری‌پور یکی از دوقلوها، هم اینک مسئول پاسخگویی مرکز تخصصی نماز است، وی برای تبلیغ معارف الهی به سراسر کشور و حتی برخی کشورهای منطقه رفته است، خاطراتی را بازگو می‌کند که جای بسی تأمل است:

در این گفت‌وگو این موارد مطرح شده است:

-دوقلوهای مبلغ قرآنی اصفهانی و روش منحصر به فرد آن‌ها برای حفظ!

-راهکارهای تقویت حافظه

-برای حفظ قرآن قل قرآنی داشته باشید!

-خواهرزاده اولین شهید روحانی انقلاب هستم

-لزوم توجه طلاب و روحانیون به بسترهای تبلیغ در فضای مجازی

-شرط موفقیت طلاب در خارج حفظ قرآن کریم است

-دوقلوهای اصفهانی مراسم خطبه‌خوانی در غدیر را اجرا می‌کنند

-سنت حسنه خطبه‌خوانی غدیر احیا شود

-هنگامی که ائمه جماعت مدینه از دست مبلغ ایرانی عصبانی می‌شود

-عدم باور درست به معاد مانع خشوع انسان به اطاعت الهی می‌شود

-ماجرای گرویدن یک بانوی مسیحی به شیعه

-گام‌های عملی که انسان را به سوی سعادت سوق می‌دهد

*در ابتدا خودتان را معرفی می‌کنید؟

-ابوالفضل جعفری‌پور متولد 7 تیر 1361 در خمینی‌شهر اصفهان هستم، بعد از مقطع راهنمایی با تشویق پدر و مادر و علاقه‌ای که خودم به علوم دینی داشتم می‌خواستم با مقطع سیکل وارد حوزه شوم، ولی با مشورت خانواده و کسانی که خودشان طلبه بودند، مصمم شدیم با دیپلم ادبیات و علوم انسانی وارد حوزه شویم.

در آن زمان رسم بر آن بود که با سیکل وارد حوزه شوند، ولی به سبب اینکه نگرش افراد در مقطع دبیرستان تغییر می‌کند، ما مصمم شدیم دیپلم را بگیریم و به همراه اخوی بزرگوار در سال 1378 وارد حوزه علمیه شدیم، یک سال در حوزه علمیه درس خواندیم و سال بعد در مؤسسه جامعة‌‌القرآن به مدت 5 ماه و 5 روز قرآن کریم را حفظ کردیم.

*چند تا خواهر و برادر هستید؟

سه برادر و پنج خواهر

*اسم برادر دوقلویتان چیست؟

- محمد جعفری‌پور

*کدام یک بزرگ‌تر هستید؟!

بنده

دوقلوهای مبلغ قرآنی اصفهانی و روش منحصر به فرد آن‌ها برای حفظ آیات الهی!

*رمز موفقیت در حفظ قرآن کریم آن هم در این مدت کم چی بود؟

-رمز موفقیت بنده این بود که در امر حفظ قرآن هم‌مباحثه‌ای همچون اخوی داشتم و روزانه ما 10 ساعت قرآن حفظ می‌کردیم و روزی 10 جزء قرآن را مرور می‌کردیم.

البته وقتی وارد حوزه علمیه الهادی اصفهان شدیم، به برکت حفظ قرآن کریم استعداد حافظه ما مضاعف شد و توانستیم در مدت شش سال سطح را تمام کنیم، یعنی 10 سال حوزه را در شش سال گذارندیم و بعد از آن وارد درس خارج آقای مظاهری و موسوی‌درچه‌ای در اصفهان و پس از آن وارد حوزه علمیه قم شدیم.

در اصفهان در مقطع کارشناسی فقه و اصول وارد شدیم و در حوزه علمیه قم کارشناسی ارشد امامت و مهدویت به پایان رساندم، بعد از آن طی دوره تخصصی نماز جزو پژوهشگران و مدرسین مرکز تخصصی نماز شدم و هم اکنون در مرکز تخصصی نماز مشغول پژوهش و عضو شورای پژوهش و آموزش هستم.

*درباره شیوه و روش حفظ قرآن خودتان توضیح می‌دهید؟

-درباره روش حفظ قرآن کریم یکی از روش‌های مؤثر برای ما ایرانیان، روش هفت ساعت و هفت روز است؛ یعنی برای اینکه یک مطلب در حافظه کوتاه مدت انسان جای بگیرد، لازم است هفت ساعت آن را تکرار کنیم، قرآن کریم را باز می‌کنیم، سه کلمه از قرآن کریم را می‌خوانیم، «الله ولی الذین...» پنج مرتبه تکرار می‌کنیم، با نگاه از روی آیه قرآن تا حافظه تصویری شکل بگیرد و بعد از آن قرآن را می‌بندیم، دو مرتبه تکرار می‌کنیم، قرآن را باز می‌کنیم، یک کلمه اضافه می‌کنیم «الله ولی الذین آمنوا ...»، سه مرتبه تکرار می‌کنیم و بعد از آن قرآن را می‌بندیم، همین طور یک کلمه یک کلمه اضافه می‌شود.

در مورد حفظ قرآن یکی مسأله زمان است، اگر امروز ساعت شش صبح حفظ کردیم، فردا هم همین ساعت حفظ کنیم، ذهن ما فعال می‌شود که در این ساعت قرآن کریم را فرا بگیرد و ذهن ما در این ساعت فقط قرآن کریم را یاد می‌گیرد.

مسأله دوم مقدار حفظ و مسأله دیگر مقدار زمان حفظ است، اگر از 45 دقیقه بیشتر شد؛ در ابتدای کار نه تنها مفید نیست، بلکه به انسان ضرر می‌زند، حد نرمال ما ایرانی‌ها در یادگیری 45 دقیقه است و این چیزی است که به لحاظ کارشناسی ثابت شده است، حال در مدت 45 دقیقه، نصف یا یک صفحه حفظ کردید، مهم نیست، مهم این است که آیات را حفظ کرده باشید.

در روزهای اول و تا یک ماه اول نصف صفحه می‌شود، بعد از آن هر چه میزان یادگیری انسان بالا برود، آیات و کلمات قرآن تکراری می‌شود که تا سوره مبارکه اعراف اگر کسی حفظ کند، دیگر بقیه قرآن تقریباً دو سوم تکراری است و تنها یک سوم کلمات جدید دارد، طبق فرمایش رسول اکرم(ص) خواندن قرآن موجب تقویت حافظه انسان می‌شود.

راهکارهای تقویت حافظه

*همزمان با خواندن دروس حوزه، قرآن را حفظ ‌کردید؟!

- نه! همه کارها تعطیل شده بود، فقط کار ما حفظ قرآن بود که از صبح شروع می‌کردیم و تا اذان مغرب هم ادامه داشت، صبح دوباره همین برنامه ادامه می‌یافت، البته پشتکار خیلی مهم است، توصیه می‌کنم دوستداران حفظ اول مصمم شوند، اراده خود را قوی کنند، که در عین حال کاری بسیار آسان و ظریف است.

همچنین باید در این مدت نسبت به تقویت حافظه هم توجه کنند، یکی از چیزهایی که مغز انسان به آن نیاز دارد گلوکز است، لذا با خوردن شیرینی‌های طبیعی مانند عسل، خرما، شیر، کندر (که در روایات داریم) به تقویت حافظه خود کمک کنند، همچنین خواندن قرآن کریم و برخی مواد غذایی مانند گوشت گردن گوسفند هم در این مهم مؤثر است، به گونه‌ای که در روایات ذکر شده است پیامبر اکرم(ص) گوشت گردن گوسفند را میل می‌کردند یا به فرموده امام صادق(ع) خوردن 21 عدد مویز ناشتا تا هفت روز موجب تقویت حافظه انسان می‌شود.

مسأله دیگر اینکه حفظ قرآن کریم تا هفت روز باید ادامه پیدا کند، به عبارتی دیگر هفت روز زمان می‌برد که وارد حافظه بلندمدت شود، بنابراین حفظ اولیه خیلی مهم است، اگر انسان خوب حفظ کند و به مرور یک جز یا حتی نیم جزء را دوره کند، دیگر از حافظه‌اش پاک نخواهد شد.

* زیر نظر کدام استاد قرآن را حفظ کردید؟

-آقای سلیمانیان، ولی آقای سلیمانیان با روش نوار و تکرار آیات کار می‌کردند، ما که دیدیم روش مؤسسه برای ما کافی نیست، خودمان دو نفری به حفظ قرآن پرداختیم، رمز موفقیت در حفظ قرآن این است که 2 نفر باشند، یعنی هم‌بحث داشته باشند که یکدیگر را تشویق کنند، این عامل مؤثری است برای اینکه انسان هم قوی حفظ کند و هم سرعت بالایی برای حفظ داشته باشد.

 

دوقلوهای مبلغ قرآنی از سمت چپ؛ ابوالفضل و محمد جعفری‌‌پور و دوقلوهای عراقی (حسن و حسین) در آغوش آن‌ها

 

برای حفظ قرآن، قل قرآنی داشته باشید!

*حالا اگر هم‌بحث و قل نداشته باشند، چه کار کنند؟!

-مهم دوقلو بودن نیست، ببینید یکی از خصوصیات حوزه وجود هم‌مباحثه است که در دانشگاه این طوری نیست، چون همان خواندن تنها مهم نیست  و بیان برای دیگران موجب رشد انسان می‌شود و باعث می‌شود در حافظه بماند.

*پس در واقع دنبال یک قل قرآنی بگردند!

-بله! به شرطی که هر دو  علاقه‌مند و مصمم برای حفظ قرآن کریم باشند، نمی‌گویم الزاماً این باشد می‌خواهیم بگویم اگر می‌خواهند سرعت بالا داشته و موفق شوند، لازمه‌اش این است.

بااین وجود انسان می‌تواند با افرادی که داخل خانواده هستند، حالا الزاماً هم لازم نیست طرف مقابل حفظ کند، اینکه کسی باشد که حفظ را تحویل بگیرد، یعنی اهمیت قائل باشد و پدر و مادر و خواهر خانواده مصمم باشد و به عنوان یک معلم همه تکالیف را چک کند.

*نهج‌البلاغه را با هم حفظ کردید؟

-به همراه اخوی با همان روش مباحثه حفظ کردیم، ولی با آن سرعتی نبود که برای حفظ قرآن داشتیم، زیرا همزمان با تحصیل دروس خارج فقه و اصول حوزه بود و به همین جهت یک مقداری به طول انجامید.

*چه مقدار طول کشید؟

-حفظ نهج‌البلاغه سه سال طول کشید.

*شما میان خویشاوندانتان روحانی داشتید، یا همان علاقه شخصیتان عامل ورود شما و دیگر برادرتان به حوزه شد؟

-ورود ما به حوزه از روی علاقه بود، ولی مرحوم پدر اصرار داشت که تشخیص‌مان درست باشد، چون بعد از اتمام دبیرستان خیلی افراد به دانشگاه گرایش پیدا می‌کردند، البته کسانی که همراه ما بودند و در همان دوره راهنمایی ابراز تمایل به حوزه می‌کردند، بعدها وارد دانشگاه شدند، اما من و اخوی بعد از اخذ مدرک دیپلم وارد حوزه شدیم.

خواهرزاده اولین شهید روحانی انقلاب هستم

*پس شما در بستگانتان روحانی نداشتید؟!

-چرا! سه نفر از دایی‌های بنده از روحانیون بودند که بزرگترین آن‌ها مرحوم شهید سیداحمد دیباجی هست که 18 فروردین 58 در تهران، خیابان شهید دیباجی کنونی به همراه فرزندشان سیدمحمد و سیدعلی به شهادت رسیدند، وی در نجف بود، ولی بعد از انقلاب به سبب علاقه‌ای که به مرحوم امام(ره) پیدا کرده بود، به ایران آمد و در مسجدی که به اسم مسجد مهدیه شده است، مشغول به تبلیغ شد و به شهادت رسید، در واقع اولین شهید روحانی انقلاب مرحوم دیباجی بود.

دایی دیگر ما رئیس دانشکده الهیات مرحوم سیدرضا دیباجی بود، قبل از انقلاب رئیس دانشگاه جندی شاپور دانشگاه شهید چمران امروزی اهواز بود.

سیدابوالقاسم دیباجی دیگر دایی ما هم اکنون نماینده آیت‌الله سیستانی در کویت هست، با اینکه در خانواده خود روحانی داشتیم، منتها به گونه‌ای نبوده است که به خاطر تأثیرپذیری از آن‌ها باشد، با این وجود علاقه پدر و مادرم هم برای ورود ما به حوزه خودش یک محرک اصلی بوده است.

لزوم توجه طلاب و روحانیون به بسترهای تبلیغ در فضای مجازی/ شرط موفقیت طلاب در خارج حفظ قرآن کریم است

*برای تبلیغ کجا فعالیت داشتید؟

-به غیر از طرح‌های معراج، مفتاح و محراب که برای مرکز تخصصی و به سراسر کشور رفته‌ام، در فضای مجازی پاسخگوی مسائل دینی هم هستم، در فیس‌بوک فارسی هم کار تبلیغ دین را انجام می‌دهم، در فضای مجازی با مناظره‌ و مباحثه‌ با مسیحیان الحمدلله موفق شدیم برخی افراد را در همین ایران خودمان جذب اسلام کنیم، می‌خواهم بگویم از این فضا نباید غافل بود، حالا که موقعیت برای تبلیغ دین ایجاد شده است، توصیه می‌کنیم که طلاب عزیز هم استفاده کنند.

در شرایط کنونی صرف وبلاگ‌نویسی مهم نیست، بلکه طلاب باید با جامعه در تعامل باشند و حرف آن‌ها را بشنوند، بفهمند، هضم کنند و پس از آن متناسب با سؤالشان پاسخ دهند، این روش خیلی در مکتب اهل بیت(ع) پررنگ است که هر شاخصی را متناسب با میزان درک خودش پاسخ می‌دادند، پیامبر(ص) فرمودند: ماپیامبران مأمور شدیم که به میزان عقول مردم با آن‌ها صحبت کنیم.

در کشورهای اسلامی مانند سوریه، عربستان سعودی هنگامی که با اهل سنت و حتی سلفیه روبرو شدم، به این یقین رسیدم که مکتب پویای تشیع سؤالی بدون جواب ندارد، منتها لازمه‌اش این است که طلاب و رحانیون یک مقدار مسلط به قرآن کریم باشند و انسان وقتی با حفظ قرآن کریم جلو می‌رود، در مناظره برنده می‌شود.

به عبارتی دیگر یکی از رمزهای موفقیت اهل سنت حفظ قرآن است، بنابراین توصیه می‌کنیم طلاب حوزه‌های علمیه که حتی حفظ ترتیبی قرآن را نمی‌توانند انجام دهند، حفظ موضوعی داشته باشند، اگر روزانه یک آیه قرآن حفظ کنند، در آخر سال 365 آیه را حفظ کرده اند

حسان عبدالمنان قرآن را به صورت موضوعی با نام «معجم الموضوعی لایات القرآن الکریم» جمع‌آوری کرده که توسط انتشارات دارالعلم  چاپ شده است، این کتاب در این زمینه خیلی مؤثر است، در واقع بچه شیعه با حفظ موضوعی قرآن می‌داند که اعتقاد خودش کجای قرآن کریم آمده است و در نتیجه آن از اعتقادات دفاع کند.

* اخوی شما هم در مرکز تخصصی نماز است؟

- خیر! ایشان در حوزه تفسیر قرآن کریم فعالیت می‌کنند.

دوقلوهای اصفهانی مراسم خطبه‌خوانی در غدیر را اجرا می‌کنند/ سنت حسنه خطبه‌خوانی غدیر احیا شود

*به مناسبت عید غدیرخم در اصفهان مراسم خطبه خوانی دارید، چند سالی است که این کار را انجام می‌دهید؟

-خطبه‌ای که پیامبر اکرم(ص) در کنار آبگیر غدیر ایراد فرمودند به خطبه «غدیریه» معروف است که در کتاب‌های حدیثی مانند احتجاج شیخ طبرسی وبحارو ... نقل شده است، در روز عید غدیر خم دکوراسیون غدیر چیده می‌شود و ما هم همانند آنچه در روایت آمده است، از حفظ اجرا می‌کنیم و مسلماً هر چیزی به روش تصویری انجام شود ماندگاریش در مخاطب بیشتر است.

در شب و روز عید غدیر در اصفهان وشهرهای اطراف اجرا کردیم، استقبال از این مسأله زیاد است و برای فرهنگسازی شبیه‌سازی خطبه غدیر نیاز به افراد زیادی داریم که خطبه را حفظ باشند و بهتر است که خانواده‌ها فرزندانشان را به این امر تشویق کنند و ما هم اکنون با برگزاری کلاس حفظ خطبه بیش از 50 حافظ خطبه در اصفهان داریم.

از سال 80 به همراه اخوی خطبه غدیریه پیامبر اکرم(ص)، خطبه امام سجاد(ع) در شام و خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) را اجرا کردیم.

هنگامی که ائمه جماعت مدینه از دست مبلغ ایرانی عصبانی می‌شود

*خب! در این قسمت از خاطرات تبلیغی‌تان برایمان می‌گویید؟

-در سفرهای داخلی و خارجی برای هر مبلغ دینی یکسری اتفاق‌ها می‌افتد که همه اینها خاطره‌انگیز است، از کشور سعودی شروع کنم، همان طور که گفتم رمز موفقیت مبلغان ما در مواجهه با فرقه‌های دیگر مذاهب دیگر تسلط به آیات قرآن است و از آنجایی که به فرموده مقام معظم رهبری به 10 میلیون حافظ نیاز داریم، لازمه‌اش این است که از طلاب شروع کنیم که الحمدلله گام‌های مهمی برداشته شده و قرار است در طول 10 سال با برنامه‌ریزی‌های انجام شده طلبه‌های ما حافظ کل قرآن کریم شوند.

یکی از خاطرات بنده مربوط می‌شود به گفت‌گو با یکی از ائمه جماعات مدینه که در مسجدالنبی رخ داد، در این گفت‌وگو هر چه راجع به غدیرخم و خطبه غدیر -که کامل حفظ بودم و با با لهجه فصیح عربی خواندم- می‌گفت «والله لا ادری والله لا ادری» یا واقعاً نمی‌دانست، می‌پرسید خم کجاست؟ یا کتمان می‌کرد! تا اینکه بحث را به سمت آیه تطهیر بردم، پیش خودم گفتم: اینجا آخر خط است، باید پیاده بشوی!

در ابتدا گفتم: ای بزرگوار! شما عرب هستی و من عجم هستم، شما نسبت به من به زبان قرآن بیشتر آشنا هستی.

در پرانتز بگویم: همان‌طور که می‌دانید اهل سنت همگی اتفاق دارند که این آیه تطهیر مخصوص اهل بیت(ع) نیست، مخصوص پنج تن آل کسا نیست، بلکه زنان پیامبر(ص) را شامل می‌شود- اهل بیت پیامبر(ص) هم شامل همسران حضرت هم می‌شود- وقتی آیه را خواندم بسیار تعجب کرد، فهمید من می‌خواهم چه بگویم، چون در زبان عربی اگر زنان جمعیت‌شان بیشتر از مردان باشد، فعل به صورت مونث آورده می‌شود و اگر کمتر از مردان باشند، فعل به صورت مذکر می‌آید، اینجا بود پس از یک ساعت و 20 دقیقه مناظره این استاد ما چهره‌اش برافروخته شد و با تندی گفت: از جا بلند شو، «قم! قم!» و در نهایت محل را ترک کرد.

بنابراین اگر مسلط به قرآن کریم باشیم، هیچ وقت در مناظره شکست نمی‌خوریم، بارها مشاهده شده افرادی وارد مباحثه با علمای سعودی می‌‌شوند، چون تسلط به قرآن کریم ندارند و در این شرایط مردم آن‌ها را نگاه می‌کنند، وجهه خوبی نخواهد داشت.

یک خاطره خوش ما مربوط به جوانی از اهل یمن بود، ‌وقتی با او صحبت کردم - البته او خیلی جستجوگر بود و خودش جلو آمد- بحث تحریف قرآن از سوی شیعه و دشنام به صحابه را مطرح کرد! من هم در جواب گفتم: ما همان قرآنی را می‌خوانیم که شما می‌خوانید، همچنین در مکتب شیعه لعن هست، اما سبّ نیست، وقتی فهمید حافظ قرآن کریم هستم بسیار مسرور شد، با این وجود یکی از اتهاماتی که اکنون به شیعیان می‌زنند، این است که آن‌ها اعتقاد به نبوت حضرت علی(ع)‌ دارند! من هم به این جوان یمنی گفتم که این گونه نیست و امیرالمؤمنین(ع) جانشین پیامبر(ص) است.

عدم باور درست به معاد مانع خشوع انسان به اطاعت الهی می‌شود

*در خصوص فعالیت داخل کشور هم خاطره‌ای به ذهنتان می‌رسد؟

-در حوزه داخلی اعتقادم بر این است که بر اساس آیات قرآن اگر ایمان شخص به توحید و معاد درست شود، فرد به خوبی جذب آموزه‌های دینی می‌شود، خداوند متعال در آیه 45 سوره بقره می‌فرماید: «وَاسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ وَإِنَّهَا لَکَبِیرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخَاشِعِینَ»، نماز خواندن سخت است، باید از خواب و کار و مشغله‌ات به خاطر نماز بزنی، بنابراین مسأله نماز به اعتقاد به معاد گره خورده است، «الَّذِینَ یَظُنُّونَ أَنَّهُم مُّلاَقُوا رَبِّهِمْ وَأَنَّهُمْ إِلَیْهِ رَاجِعُونَ»؛ همان کسانى که مى‏دانند با پروردگار خود دیدار خواهند کرد و به سوى او باز خواهند گشت.

پس نماز برای شما سنگین است تا زمانی که به خشوع برسید، زمانی به خشوع خواهید رسید که باور شما نسبت به معاد ایجاد شود، متأسفانه در بحث توحید و معاد کم کار کردیم.

شخصی می‌گوید: من نماز نمی‌خوانم! باید گفت: مگر خداوند به نماز ما نیاز دارد، این شخص مشکل توحیدی دارد، مسأله نماز برای او جا نیفتاده است، در حالی که نماز به خاطر زندگی برزخی و حیات طیبه انسان  تشریع شده است، نه اینکه خداوند به نماز ما احتیاج داشته باشد. همه مردم دنیا همانند ابوجهل شوند یا همانندسلمان فارسی، برای خداوند هیچ فرقی نمی‌کند این را باید یقین کرد

یا وقتی بحث حکمت خدا برای یک جوان جا نمی‌افتد، دست از یکسری مسائل عملی مانند حجاب، نماز و روزه بر می‌دارد، در ماه رمضان علناً روزه خواری می‌کند، این ناشی از ضعف اعتقادی به توحید و حکمت خداوند است.

باید هضم کرد که خداوند تمام دستوراتش بر اساس حکمت است، بر اساس حکمت است که فرمود: گوشت خوک حرام و گوشت گوسفند حلال؛ چون یعنی برای خدا فرق نمی‌کند همه گوشت خوک بخورند یا گوشت حلال.

فکر می‌کنیم جامعه از لحاظ اعتقادی رشد کرده است، نه این گونه نیست، بلکه جامعه به لحاظ علمی رشد کرده است و از لحاظ اعتقادی رشد چندانی نداشته است، حتی رو به انحطاط، ضعف و زوال است، شما می‌بینید وقتی عرفان‌های نوظهور پدید می‌آید عده زیادی جذب می‌شوند، این نشان از ضعف اعتقادی انسان‌هاست.

ماجرای گرویدن یک بانوی مسیحی به شیعه

اما درباره خاطره داخلی! راجع به این شیعه شدن یک شخص مسیحی است، به روش قرآن کریم با ایشان گفت‌وگو کردم، گفتم: شما مسیحی هستی، چرا یهودی نیستی؟ گفت: دین مسیحیت بعد از یهودیت آمده است، گفتم:‌ دین اسلام هم بعد از مسیحیت آمده است، خب باید بپذیرید. گفت: حاج‌آقا اسلام سخت است، باید نماز بخوانیم، حجاب رعایت کنیم.

گفتم:‌ صبر کن! اسلام دوبخش دارد، یک اسلام نظری و یک اسلام عملی، اسلام نظری که شما وارد توحید می‌شوید که خدا یکتاست، این خیلی تفاوت می‌کند که شما با این اعتقاد و باور از دنیا بروید که شریک برای خدا قائل شوید، بگویید: «ان الله ثالث ثلاثه»! خدا سومی از سه تاست؛ پدر(خدا) و پسر(حضرت عیسی) و روح القدس (جبرئیل) یا اعتقاد به اینکه خدا یگانه است، قرآن آخرین کتاب آسمانی است و کاملتر از انجیل است، رسالت حضرت محمد(ص) کامل‌تر از حضرت عیسی(ع) است.

گفت: از کجا معلوم که دین اسلام کامل باشد؟

در پرانتز این مطلب را بگویم یکی از مسائلی که روی آن کم کار کردیم، در خصوص آداب زندگی فردی و اجتماعی از منظر اسلام است، روایات فراوانی علامه مجلسی در کتاب العشره «بحارالانوار» جمع‌آوری کرده که اهل بیت(ع) فرمودند: خوردن شما این‌گونه باشد، رفتار فردی و اجتماعی این گونه باشد، حتی سر سفره نشستن، مسافرت رفتن و .... این موارد مطرح شده است. وقتی زیبایی‌های اسلام بیان شود، کامل بودن آن مشخص می‌شود که این دین برای تمام شؤون زندگی انسان برنامه دارد.

گفتم بهترین راه مقایسه است، من به ایشان کتاب «بهشت اخلاق» استاد نیلی‌پور در خصوص آداب و رفتار اسلامی کتاب «حلیة ‌المتقین» علامه مجلسی و نهج البلاغه را معرفی کردم، به او گفتم: حالا همه را لازم نیست مطالعه کنید، من قرآن، انجیل، تورات و زبور را خواندم، شما هم بخوانید، ببینید کدام آموزه‌ها به عقل و فطرت شما نزدیک است، دو سه هفته‌ای طول کشید و بالاخره پاسخ داد که بله! من شیعه شدم، به سبب اینکه واقعاً می‌بینم مکتب شیعه از لحاظ آداب زندگی دنیوی و اعتقادات اخروی خیلی غنی است.

* مشکل نوع نگاه این شخص مسیحی چی بود؟

مشکل نگاه کردن به عمل مسلمانان بود، اینکه مسلمان‌نماها به اسم اسلام یک عمل اشتباهی را انجام می‌دهند، این باعث می‌شود دیگران نسبت به دین بدبین شوند، بنابراین باید خیلی مراقب باشیم. امیرالمؤمنان(ع) می‌فرماید: «ان دین الله لا یعرف بالرجال، بل بایة الحق، اعرف الحق تعرف اهله...»، همانا دین خدا به وسیله اشخاص و مردان سرشناس شناخته نمی‌شود، بلکه به نشانه‌ها و آیات الهی شناخته می‌شود، بنابراین دستورات و نشانه‌های حق را بشناس تا در شناخت صاحبان حق گمراه نشوی.

بنابراین دین خدا با من روحانی شناخته نمی‌شود، با عمل مسلمانان حتی دانشمندان شیعه شناخته نمی‌شود، بلکه باید حق را شناخت، هر انسانی ممکن است اشتباه بکند، تنها  دوچیز که اشتباه ندارند، قرآن و عترت، باید ما  به این درک برسیم که اسلام با عمل یک مسلمان شناخته نمی‌شود، اگر قوانین، رفتار و عمل ضد اسلامی درجامعه دیدید ربطی به اسلام ندارد، خیلی واضح و روشن است. خیلی مواقع شده است به یک جوانی که در نماز سست است، می‌گوییم جوان نماز برای رشد خود انسان است، می‌گوید ای بابا حاج آقا! وقتی بعضی مسئولین به مردم دروغ می‌گویند، تو انتظار داری ما نماز بخوانیم، من هم در جواب می‌گویم: این چه منطقی است! وقتی توضیح داده می‌شود، می‌پذیرد که عمل آن‌ها ربطی به اسلام ندارد.

اگر روی ریشه‌ها کار کنیم و با ملایمت و ملاطفت همراه با زبان نرم سخن بگوییم، در جذب افراد موفق خواهیم بود، همان گونه خداوند متعال خطاب به پیامبر(ص) می‌فرماید: «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللّهِ لِنتَ لَهُمْ وَلَوْ کُنتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِکَ»؛ به سبب رحمت خداست که تو با آن‌ها این چنین خوشخوی و مهربان هستی، اگر تندخو و سخت دل می‌بودی از گرد تو پراکنده می‌شدند، بنابراین این اخلاق پیامبر(ص) است که مردم را جذب دین می‌کند.

مسأله سوم این است که باید به اندازه عقل مردم سخن گفت، در واقع این بحث چهره به چهره جواب می‌دهد و در صورتی که به اندازه عقول مردم صحبت کنیم، موفق خواهیم بود.

گام‌های عملی که انسان را به سوی سعادت سوق می‌دهد

* و صحبت پایانی....

- من کسی نیستم بخواهم توصیه کنم، آنچه در این دنیا داریم می‌بینیم، مظلومیت شیعه است، خانواده‌ها نسبت به مسائل دین حساس باشند، نسبت به مسائل عبادی دینی فرزندانشان حساس باشند، مخصوصاً «نماز»‌ به عنوان محور توجه داشته باشند که در قرآن  تنها عامل بازدارنده از گناه نماز معرفی شده است.

امام علی(ع) در نامه 27 نهج البلاغه به فرماندار مصر می‌نویسد: -اگر می‌خواهی فرمانده خوبی باشی، رئیس جمهور خوبی باشی، رهبر خوبی باشی- «بدان که همه اعمال تو، تابع نماز است»، بنابراین اگر در مکتب تشیع زندگی می‌کنیم یا پیرو اهل بیت(ع) هستیم، برای رشد و حیات طیبه در عالم برزخ به یکسری اعمال عبادی نیاز داریم.

یکی از چیزهایی که انسان را رشد می‌دهد این است که انسان دائم‌الوضو باشد، بسیار بد است که یک بچه شیعه برخلاف مکتب اهل بیت(ع) ‌حرکت کند، این یکی از گام‌های عملی است.

در زندگی اهل بیت(ع) خیلی چیزها خیلی راحت است، یک هفته و ده روز زمان می‌خواهد تا برای انسان ملکه شود، یک مقدار تقصیر رسانه است که تبلیغ نمی‌کند و یک مقدار هم تقصیر خودمان است، زیرا دوست داریم که دیگران برای ما بازگو کنند، در حالی که باید مطالعاتمان را در زمینه دینی بالا ببریم.

منبع: فارس

15 دستورالعمل برای رشد جمعیت ایران


علی ربیعی ، وزیرتعاون، کارو رفاه اجتماعی دراجرای سیاست های جمعیتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری خطاب به معاونین و روسای سازمان ها و موسسات وابسته به این وزارتخانه بخشنامه ای ۱۵ بندی صادر کرد.
 به گزارش گروه اجتماعی مشرق به نقل از روابط عمومی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی، در بخشنامه ربیعی خطاب به معاونین وزیر، روسای سازمانها و موسسات وابسته آمده است: ضمن قدردانی از دوراندیشی و توجه مقام معظم رهبری مدظله العالی به آینده ایران اسلامی در ابلاغ سیاستهای سلامت و نیز سیاستهای جمعیتی و در راستای تأکیدات رئیس جمهور محترم مبنی بر تلاش وزارتخانه ها برای تحقق منویات معظم له موارد ذیل جهت عملیاتی نمودن سیاست های جمعیتی ابلاغ می شود:

  1. در راستای بند 1 سیاست های جمعیتی، سازمان تامین اجتماعی موظف است در ارتباط با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی، تسهیلات لازم را در ارتباط با موانع بیمه ای فرزند سوم به بعد فراهم نماید.
  2. درراستای بند 2 سیاست های جمعیتی، به سازمان تامین اجتماعی تکلیف می گردد در ارتباط با پرداخت هزینه ازدواج به بیمه شدگان تامین اجتماعی تسهیلات لازم را فراهم آورد.
  3. در راستای بند 3 سیاست های جمعیتی، معاونت روابط کار موظف است در محیط های کار شرایط لازم را برای فعالیت مادران باردار فراهم ساخته تا مادران بتواند بدون دغدغه پس از طی دوران بارداری به محیط کار بازگردند و هیئت های تشخیص و حل اختلاف در این زمینه موظف هستند در چارچوب مقررات قانون کار اجازه اخراج پس از بازگشت از زایمان را ندهند.
  4. سازمان بیمه سلامت و سازمان تامین اجتماعی در جهت بند 3 سیاست های جمعیتی موظف هستند علاوه بر ارائه پوشش موثر بیمه ای داروهای ناباروری، ابعاد دیگر در این زمینه را مورد توجه قرار داده و امکانات خود را در جهت حل مشکلات زوج های نابارور تمهید کنند.
  5. سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در راستای بند 4 سیاست های جمعیتی مکلف است در کنار آموزشهای مهارتی برای افراد شاغل و جویندگان کار نسبت به ارائه آموزش های منظم و مستمر در جهت ایجاد تعادل در رابطه بین شغل و کیفیت زندگی طراحی های لازم را از طریق تدوین استاندارد های آموزشی به عمل آورد.
  6. در راستای اجرای بند 4 سیاست های ابلاغی، سازمان تأمین اجتماعی و بیمه سلامت ایرانیان تقویت نظام تامین اجتماعی و نیز در امتداد روند بیمه از سوی سازمان ها سعی در قوت بخشی به نظام بیمه ای و اعتباربخشی بیشتر به دفترچه ها را با جدیت پیگیری و برنامه ریزی نمایند.
  7. سازمان بهزیستی کشور در جهت اصول مندرج در بند 4 سیاست های ابلاغی مکلف به تقویت نظام ارائه مشاوره بر مبنای فرهنگ و ارزشهای اسلامی ایرانی بوده و برنامه ریزیهای کارشناسی شده برای گسترش ابعاد مشاوره و فعالیتی نظیر اورژانس اجتماعی را صورت دهد.
  8. معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت متبوع در راستای تحقق بند 5 سیاست های ابلاغی،برنامه ریزی مناسب برای ترویج فرهنگ کار همراه با سبک مصرف کالاهای ایرانی را با رویکرد توسعه اشتغال پیگیری نموده و نیز معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال در جهت تقویت نام و نشان تجاری کالاهای ایرانی موانع رشد کارآفرینان در این زمینه را برطرف نماید.
  9. در راستای بند 6 سیاست های جمعیتی، معاونت رفاه اجتماعی اجرای طرح امنیت غذایی را با هدف گذاری برای خانواده های کم توان مورد اهتمام قرار داده و بویژه با توجه به اهمیت هزار روز اول زندگی در جهت سلامتی جسمی و روحی کودکان مراقبت ها و برنامه ریزی های لازم در این خصوص تمهید نماید.
  10. سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری در جهت اجرای بند 7 سیاست های ابلاغی، ضمن اهتمام به تکریم هر چه بیشتر سالمندان و بازنشستگان، برنامه ریزی های لازم را برای توسعه امور درمانی و کاهش هزینه های درمان، سهولت و عدالت در دسترس و همچنین امور رفاهی با روش های گوناگون از جمله توسعه خانه های امید در شهرها را پیگیری نماید.
  11. در راستای بند 6 سیاست های جمعیتی، معاونت رفاه اجتماعی با فعال کردن شورای ساماندهی کودکان در معرض آسیب و شورای سالمندان و جهت دهی این شوراها با سیاست های ابلاغی جمعیت و نیز در جهت  اجرایی شدن مصوبات شوراهای مذکور تلاش لازم را معمول دارند.
  12. در راستای بند 8 سیاست های جمعیتی، معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال و سازمان آموزش فنی و حرفه ای بر اساس یک نیازسنجی نوین و با توجه به تغییرات فن آوری در عرصه نیروی کار و تغییرات فرهنگی، اقدام لازم برای آموزش های تخصصی متناسب با نیازهای جامعه و استعدادها و علایق آنان در جهت ایجاد اشتغال موثر و مولد را فراهم نماید.
  13. سازمان بیمه عشایر و روستاییان مکلف است در راستای بند 10 سیاستهای ابلاغی، گسترش بیمه روستاییان و عشایر، موانع موجود را بررسی نموده و همچنین سازمان بیمه سلامت در جهت ارتقاء بیمه همگانی سلامت ایرانیان تقویت سرانه بیمه روستاییان و عشایر را مد نظر قرار دهد.
  14. در راستای بند 11 و 12 سیاستهای ابلاغی، سازمان تامین اجتماعی موظف است تمهیدات لازم برای بیمه اجتماعی هموطنان خارج از کشور را فراهم نموده و از طریق تشکیل دفتر بیمه ایرانیان خارج از کشور زمینه امنیت روانی و تأمین اجتماعی آنان جهت بازگشت به ایران، برنامه ریزی لازم را انجام دهد.
  15. موسسه کار و تامین اجتماعی و موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی مکلف هستند  پژوهش های مداوم را جهت اجرایی نمودن سیاست های جمعیتی و حمایتی با تأکید بر ایجاد اشتغال و رفاه و بیمه اجتماعی با شاخص های بومی و اجتماعی در برنامه های پژوهشی سال 1393 قرار دهند.


پیام رای بالای مالکی در میان اهل سنت


رای دهندگان در مناطق سنی نشین حومه بغداد با رای خود به نوری المالکی نشان دادند که تبلیغات انتخاباتی اسامه النجیفی، صالح المطلک و ایاد علاوی علیه مالکی و ادعای آنها مبنی بر اینکه مالکی فرزندان آنها را به قتل می رساند، بیهوده بوده است.
به گزارش مشرق، به همان اندازه که از آرای گروههای سیاسی مهم اهل سنت(متحدون للاصلاح، العربیه و الوطنیه) به شدت کاسته شده، در مقابل رای دهندگان اهل سنت اقبال شدیدی به ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی نخست وزیر شیعی عراق نشان دادند تا مالکی بار دیگر رقبای خود به ویژه در اهل سنت را به چالش بکشد و مهر باطلی بر ادعاهایی که رسانه های رقیبش درباره وی مطرح کرده و او را دیکتاتور می خواندند، بزند.

یک رسانه عراقی در گزارشی اعلام کرد رای دهندگان اهل سنت در انتخابات اخیر رای بالایی به نامزدهای ائتلاف دولت قانون دادند.

اطلاعات و آمار ارائه شده از سوی کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق نشان می دهد که بسیاری از رای هندگان در مناطق کمربندی بغداد که اکثریت جمعیت این مناطق را اهل سنت تشکیل می دهند، ائتلاف دولت قانون را انتخاب کرده و به جز تعداد معدودی، به متحدون یا العربیه یا الوطنیه رای ندادند.

ناظران مسائل سیاسی عراق می گویند رای دهندگان در مناطق سنی نشین حومه بغداد با رای خود به نوری المالکی نخست وزیر نشان دادند که تبلیغات انتخاباتی اسامه النجیفی، صالح المطلک و ایاد علاوی علیه مالکی و ادعای آنها مبنی بر اینکه مالکی فرزندان آنها را به قتل می رساند، بیهوده بوده است.

به گفته تحلیلگران، شهروندان اهل سنت ساکن این مناطق خطر حضور تروریستها در نزدیکی محل سکونت خود را به وضوح درک کرده بودند و به همین سبب به مالکی رای دادند. اما آنچه رقبای مالکی مطرح می کردند، صرفا تبلیغات انتخاباتی بود که هدف از آن جلوگیری از سرازیر شدن آرای اهل سنت به مالکی با تکیه بر زبان رسانه های دروغگو بود که در این زمینه هم شکست خوردند.

بر اساس گزارش پایگاه خبری بابل، ناظران مسائل سیاسی عراق معتقدند حضور تروریستها در مناطق کمربندی بغداد و عملیات نیروهای مسلح علیه این افراد سبب شد تا بسیاری از شهروندان اهل سنت ساکن این مناطق به ائتلاف دولت قانون رای بدهند و به گواه رهبران فهرستهای متحدون، العربیه و الوطنیه هیچ عملیات تقلبی در این مناطق صورت نگرفت.

در این زمینه ابراهیم المطلک عضو فهرست العربیه گفته است وضع امنیتی و جاری شدن سیل(به سبب باز شدن دریچه سد فلوجه از سوی تروریستها) عامل کاهش آرای العراقیه و متحدون بود.

گروههای سیاسی وابسته به اقلیت اهل سنت در بغداد تنها 15 کرسی کسب کردند تا شکست بزرگی برای آنها در پایتخت عراق رقم بخورد.

در حالی که میزان مشارکت در انتخابات سال 2010 از 60 درصد فراتر نرفت، گروههای سیاسی اهل سنت در بغداد توانستند 28 کرسی کسب کنند، اما در انتخابات اخیر با وجودی که نسبت مشارکت در مناطق سنی نشین بیش از 80 درصد بود، نمایندگان وابسته به  اقلیت تنها 15 کرسی در بغداد کسب کردند.

به گفته ناظران، بسیاری از فهرستهای انتخاباتی به ویژه متحدون به رهبری اسامه النجیفی و العربیه به رهبری صالح المطلک، بحران الانبار و جنگ نیروهای ارتش با تروریستهای داعش و دیگر گروههای تروریستی مرتبط با القاعده را به عنوان تبلیغات انتخاباتی خود با هدف حمله به سیاستهای دولت نوری المالکی در پیگرد تروریستها قرار داده و تلاش کردند از طریق رسانه های حامی  خود اینگونه القاء کنند که ارتش در حال کشتن غیرنظامیان اهل سنت در مناطق همجوار بغداد است، اما نتایج انتخابات و آرای صندوقها نشان داد که شهروندان این مناطق، ائتلاف المالکی را با وجود هجمه سنگین رقبا برگزیدند و اهل سنت تبلیغات منفی النجیفی و صالح المطلک علیه مالکی را رد کردند.

پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات، گروههایی چون متحدون، الوطنیه و العربیه با طرح ادعای تقلب در انتخابات تلاش کردند تا با این ادعا بر شکست سنگین خود سرپوش بگذارند.

این گروهها به این دلیل شروع به طرح اتهام تقلب در انتخابات کردند که انتظار نداشتند از جایگاه ضعیفی در جامعه عراق برخوردار باشند و رهبران این گروهها به سبب شکست در انتخابات و ناکامی در کسب کرسی های فراوان دچار شوک شده اند.

پیروزی مالکی با کسب بیش از 90 کرسی ضربه بزرگی به این افراد وارد کرده است که گمان می کردند به راحتی می توانند در انتخابات اخیر مالکی را شکست داده و او را از اریکه قدرت به زیر بکشانند.

نکته جالب درباره رهبران این گروهها که در سلامت انتخابات تشکیک می کنند این است که آنها در حالی به طرح تقلب می پردازند که با رهبران ائتلاف دولت قانون برای مذاکره درباره مناصب دولت جدید ارتباط برقرار کرده اند.

انتصار علاوی از رهبران  ائتلاف الوطنیه به رهبری ایاد علاوی در توجیه شکست سنگین این گروه مدعی شده است عملیات خرید و فروش رای در داخل کمیساریا انجام شد و قیمت یک کرسی پارلمانی به یک میلیون دلار یا بیشتر می رسید.

این تصور وجود دارد که علت نارضایتی و عصبانیت معترضان در اطلاعات تقریبا موثقی نهفته است که از  احتمال پیوستن فهرستهای کوچک پیروز و نمایندگان مستقل به ائتلاف نوری المالکی است که در نهایت ائتلاف پارلمانی با 120 کرسی را بدون ائتلافهای صدر و حکیم که کمتر از 60 کرسی کسب کردند، تشکیل می دهد.

                                        بازنده بزرگ انتخابات عراق

هجمه علیه ائتلاف دولت قانون در حالی است که نوری المالکی رهبر این ائتلاف تاکید کرده است دستان خود را به سوی همه دراز کرده و مطالبات کُردها و دیگر گروههای سیاسی هم در چارچوب قانون اساسی برآورده می شود و وی خواهان به حاشیه رفتن هیچ گروه و جریانی نیست.

عربستان را می توان بازنده بزرگ انتخابات پارلمانی  اخیر دانست زیرا حساب ویژه ای بر روی پیروزی ایاد علاوی و دیگر گروههای وابسته به خود باز کرده بود، عربستان سخت به دنبال تغییر وضع موجود و جلوگیری از نخست وزیری نوری المالکی است، سعودیها به خاطر اینکه واژه انتخابات مردمی جایی در عربستان ندارد و نظام حاکم بر این کشور نظامی غیر مردمی و دیکتاتوری است، از تشکیل دولت منتخب مردمی دموکراتیک در کنار مرزهای خود نگران هستند.

                         چند نکته جالب درباره انتخابات اخیر

کدام نماینده پارلمان جدید عراق بیشترین تعداد رای و کدام نماینده کمترین تعداد رای را به خود اختصاص داد :

بیشترین تعداد رای : نوری المالکی نخست وزیر عراق و رهبر ائتلاف دولت قانون با کسب بیش از 721 هزار رای

کمترین تعداد  رای: "ازاد هرمز نیسان" نماینده فهرست الورکاء با کسب تنها 416 رای در استان دهوک

                  کسانی که با حداقل رای نماینده پارلمان عراق شدند

انتخابات پارلمانی اخیر عراق، آمار و ارقام جالب توجهی را از این نظر به خود اختصاص داده است که برای ورود به پارلمان می توان با کمترین رای شانس خود را امتحان کرد. اینکه نامزدی با کمتر از 500 رای بتواند به پارلمان راه یابد، یک نکته جالب توجه در نوع خود به شمار می رود.

با نگاهی به آرای نمایندگان راه یافته به پارلمان عراق، برخی نامزدها توانسته اند در حالی به پارلمان جدید عراق راه پیدا کنند، که از کمترین آرا برخوردار بوده اند و البته این افراد در حوزه های انتخاباتی خود چهره های گمنامی هم نبوده اند و جالب اینکه بیشتر این افراد هم نامزدهای زن بوده اند تا زنان عراقی بر خلاف زنان عرب برخی کشورهای منطقه که حتی حق رانندگی هم ندارند، به راحتی بتوانند در فعالیتهای سیاسی مشارکت فعال و در تصمیم گیریهای مهم کشور خود مشارکت تاثیرگذار داشته باشند.

یکی از این افراد، فردی به نام "ازاد هرمز نیسان" نماینده فهرست الورکاء است که با کمترین رای به میزان 416 رای در استان دهوک واقع در شمال عراق توانست به پارلمان راه یابد.

همچنین "اسیا حاجی سلیم" عضو اتحادیه اسلامی کردستان توانست با تنها 525 رای در استان دهوک رتبه دوم را به خود اختصاص دهد.

"ختام کریم عبدالرحمن" نامزد ائتلاف الاحرار وابسته به جریان صدر هم توانست با 783 رای در استان بغداد و هدی محمد از ائتلاف الوطنیه به رهبری ایاد علاوی توانست با تنها 833 رای از استان دیالی به پارلمان عراق راه یابد.

"غاده محمد نوری" از فراکسییون وحده ابناء العراق با تنها هزار و 52 رای در استان دیالی، عهود عبدالزهره عباس نامزد ائتلاف المواطن به رهبری سید عمار حکیم در استان بصره با تنها هزار و 202 رای، "بان عبدالرضا دوش" دیگر نامزد ائتلاف المواطن از استان نجف اشرف هم با کمتر از هزار و 500 رای، "علا عوده لایذ شناوه" نامزد ائتلاف الفضیله و النخب المستقله با تنها هزار و 532 رای در استان ذی قار،" احلام سالم ثجیل علی" عضو ائتلاف المواطن در حوزه انتخاباتی بغداد با تنها هزار و 940 رای و " تافکه احمد میرذا محمد" نامزد فراکسیون تغییر در استان سلیمانیه هم با دو هزار و 222 رای توانستند با کسب کمترین آرا بر کرسی سومین پارلمان منتخب پس از صدام معدوم تکیه بزنند.

آرای برخی نمایندگان راه یافته پارلمان جدید هم بین 3 تا 7 هزار رای بود.

               نامزدهایی که حتی به خودشان رای ندادند و یک رای هم کسب نکردند

کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق در مقابل نام 27 نامزد هیچ رایی ثبت نکرده و جالب اینکه این افراد حتی خودشان هم به خود رای نداده اند تا عدد صفر در مقابل نامشان درج شود.

بر این اساس چهار نامزد فراکسیون التضامن المستقله شامل ضرغام حسن شاکر عمران، یاسر حسن شاکر عمران، حسنی طه حسنی ناصر، محمد علی عزیز علی و 14 نامزد فراکسیون بغداد الوطنیة المستقلة ، دو نامزد فراکسیون الوارثون، سه نامزد حزب الدعوه الاسلامیه ، یک نامزد ائتلاف  الوفاء العراقی، یک نامزد ائتلاف العراق، یک نامزد جنبش العمل و الوفاء و یک نامزد از جنبش التصحیح الوطنی حتی یک رای هم کسب نکردند یعنی حتی خودشان هم به خودشان رای ندادند.

                             نمایندگان ناکام در راهیابی مجدد به پارلمان

نتایج نهایی شمارش آرای انتخابات پارلمانی اخیر عراق که از سوی کمیساریای عالی مستقل انتخابات این کشور اعلام شد، پایان حیات پارلمانی مهمترین نمایندگان را با از دست کرسی های خود در پارلمان نشان داد.

با وجودی که پیروز مطرح این انتخابات، ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی بود، اما هواداران این جریان ترجیح دادند به برخی از شخصیتهای مطرح این ائتلاف رای نداده و چهره های جدید را در تلاش برای تزریق روح جدید به پیکر این جریان سیاسی انتخاب کنند.

شیروان الوائلی، ولید الحلی، خالد العطیه،،علی الشلاه و حسن السنید از جمله مطرح ترین اعضای ائتلاف دولت قانون هستند که در انتخابات اخیر نتوانستند رای اعتماد هواداران خود را جلب کنند و از رسیدن مجدد به پارلمان ناکام ماندند.

مشعان الجبوری شخصیت جنجالی فراکسیون بدرالفحل که به ضدیت با کردها مشهور است، از راهیابی به پارلمان باز مانده است، اما خواستار بازشمارش آرا شده است. وی مدعی شده است در صورتی که استاندار صلاح الدین به منصب وزارت برسد، وی می تواند به پارلمان راه پیدا کند.

مثال آلالوسی سیاستمدار جنجالی وابسته به اقلیت که با سفرهای خود به مناطق اشغالی و دیدار با شخصیتهای صهیونیست موجی از انتقادها را به دنبال داشت، در حوزه انتخابیه بغداد توانست از طریق ائتلاف مدنی دموکراتیک به پارلمان راه یابد تا همچنان بتواند خبرساز باشد.

در بصره، از 25 نماینده این استان، 20 نماینده در رسیدن مجدد به پارلمان ناکام مانده و تنها پنج نفر توانستند برای بار دیگر بر کرسی پارلمان تکیه بزنند.

رای دهندگان در استان الانبار تنها سه نماینده پارلمان دوم را برای بار دیگر انتخاب کردند و افراد دیگر از راهیابی مجدد به پارلمان باز ماندند.

در حوزه انتخابیه اربیل، رای دهندگان این استان تمام نمایندگان دوره سابق را که تعدادشان 15 نماینده بود، کنار گذاشته و نمایندگان جدید را به جای آنها روانه پارلمان کردند.

در استان بابل، تنها پنج نماینده توانستند صندلی خود را در پارلمان جدید حفظ کرده و 12 نماینده در این راه ناکام ماندند.

در استان دیالی نیز از مجموع 14 نماینده این استان، پنج نماینده توانستند بار دیگر مجوز ورود به پارلمان را کسب کنند و 9 نماینده جدید راهی پارلمان شدند.

مهمترین راه یافتگان به پارلمان جدید از این حوزه انتخابی، سلیم الجبوری از ائتلاف دیالی هویتنا و هادی العامری وزیر حمل و نقل و رهبر سازمان بدر از ائتلاف دولت قانون هستند.

در استان کربلای معلی، تنها چهار نماینده از 11 نماینده توانستند صندلی خود را حفظ کنند . علی الادیب وزیر آموزش عالی دولت مالکی از جمله نمایندگان راه یافته به پارلمان از این حوزه به شمار می رود.

در استان کرکوک، 9 نماینده از 12 نماینده این استان نتوانستند به پارلمان جدید راه یابند.

در استان نینوی هم تنها 10 نماینده از 31 نماینده توانستند کرسی خود را در پارلمان جدید حفظ کنند. مهمترین آنها اسامه النجیفی رهبر فراکسیون متحدون است که ائتلاف وی توانست 12 کرسی کسب کند،  البته آرای النجیفی نسبت به دوره سابق به شدت کاهش یافته است و از حدود 275 هزار رای  در انتخابات سال 2010 میلادی به 112 هزار رای کاهش یافته است.

در استان نجف اشرف هم تنها چهار نماینده از 12 نماینده این استان توانستند بار دیگر رای اعتماد مردم را به دست آورند.
منبع: تسنیم