فیلم مستند یک نکته از هزاران / تمام قسمت ها / بررسی آرا و اندیشه های امام در مسائل فرهنگی / لینک مستقیم دانلود
مستند یک نکته از هزاران سعی دارد به بازخوانی آرا و اندیشه های امام خمینی (ره) در حوزه مسائل فرهنگی با بررسی رویدادهای دوران حیات ایشان بپردازد. این مستند ویژه ایام سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) در واحد مرکزی خبر تهیه شده است. واحد مرکزی خبر، پیش از این نیز تهیه و پخش مستندهایی نظیر سیره عملی امام روح الله [+]، دفاع مقدس، شاخص [+] و صراط [+] را در کارنامه خود داشته است.
تعداد قسمت ها : ۵ قسمت
مدت زمان تقریبی هر قسمت : ۱۵ دقیقه
کیفیت : TVRip (عالی) – [ریلیز اختصاصی مبین مدیا]
حجم کل : ۳۷۰ مگابایت
کاری از : واحد مرکزی خبر
زمان پخش : خرداد ماه ۱۳۹۱
فیلم مستند شاخص / تمام قسمت ها / بازخوانی آراء و اندیشه های امام خمینی (ره) / لینک مستقیم دانلود
فیلم مستند شاخص که در ایام دهه فجر سال ۸۸
بر روی آنتن سیمای جمهوری اسلامی ایران رفت، از بهترین کارهای صدا و سیما
بود که به بررسی سیره رفتاری امام خمینی (ره) می پردازد. از یک سو، افرادی
مانند سیدحسن خمینی ، این برنامه را باعث مخدوش شدن چهره امام(ره) دانستند و
از دیگر سو، اصولگرایان آن را ستودند و تعدادی از نمایندگان مجلس نیز در
نامه ای از صدا و سیما قدردانی و تشکر کردند.
در مستند شاخص، با استناد به اسناد تصویری – صوتی ومکتوب، افکار ومواضع امام خمینی ( ره ) در یازده محور ” امام و آمریکا “، ” امام و آزادی “، ” امام و بنی صدر “، ” امام و استقلال “، ” امام و فلسطین “، ” امام و قانون “، “ امام و جمهوری اسلامی “، ” امام و مردم “، ” امام و توطئه و نفاق“، ” امام و وحدت ” و ” امام و ولایت فقیه “ مورد باز خوانی قرار گرفته است.
مدت زمان هر قسمت: ۱۵ دقیقه
کیفیت: DVDRip (عالی)
کاری از : واحد مرکزی خبر
پیشنهاد مبین مدیا: این مستند را حتما مشاهده کنید!
فیلم مستند امام روح الله / تمام قسمت ها / جامع ترین اثر مستند پیرامون زندگی پربار روح خدا از ولادت تا عروج / لینک مستقیم دانلود
بررسی و درک ابعاد مختلف شخصیت عمیق امام خمینی (رض) بی تردید نیازمند تسلط و ژرف نگری تاریخی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است و ظرفیتی بسیار فراتر از گزارشهای خبری می طلبد، با اینهمه تاملی در رخداد ها وگفته ها و ناگفتههای سالهای بازگشت تا رحلت ایشان میتواند در درک جوهره نظری و سیره عملی امام راحل قدمی کوچک بر شمرده شود.
مدت زمان هر قسمت: ۴۰ دقیقه
کیفیت: DVDRip (عالی)
کارگردان : محمد دبوغ
زبان: دوبله فارسی
کاری از: شبکه ماهواره ای المنار لبنان
پیشنهاد مبین مدیا: این مستند فوق العاده را از دست ندهید!
فیلم مستند خط امام / نگاهی کوتاه به اندیشه های امام (ره) / لینک مستقیم دانلود
در فیلم مستند خط امام که به همت مرکز مستند رسام ساخته شده است، با نگاهی کوتاه بر مناظره های سالهای اخیر بسیج دانشجویی و انجمن اسلامی دانشگاه تهران در خصوص خط و راه امام، سعی در مرور برخی اندیشه های حضرت امام (ره) بالاخص پشتیبانی از ولایت فقیه، دارد.
مدت زمان : ۱۷ دقیقه
کیفیت : عالی
کاری از : مرکز مستند رسام
فیلم مستند فتوا / فتوای تاریخی امام در خصوص اعدام سلمان رشدی / لینک مستقیم دانلود
در فیلم مستند فتوا سعی شده است تا به اعتراضات جامعه جهانی مسلمان نسبت به کتاب آیات شیطانی در سراسر جهان بپردازد و فتوای تاریخی امام خمینی (ره) در خصوص اعدام سلمان رشدی و آثار فتوای ایشان در ابعاد جهانی را به تصویر بکشد.
متن فتوای امام خمینی علیه آیات شیطانی:
بسمه تعالی
انا لله و انا الیه راجعون
به اطلاع مسلمانان غیور سراسر جهان میرسانم مؤلف کتاب «آیات شیطانی» که علیه اسلام و پیامبر و قرآن، تنظیم شده است، همچنین ناشرین مطلع از محتوای آن، محکوم به اعدام میباشند. از مسلمانان غیور میخواهم تا در هر نقطه که آنان را یافتند، سریعا آنها را اعدام نمایند تا دیگر کسی جرأت نکند به مقدسات مسلمین توهین نماید و هر کس که در این راه کشته شود، شهید است ان شاء الله. ضمناَ اگر کسی دسترسی به مؤلف کتاب دارد ولی خود قدرت اعدام او را ندارد، او را به مردم معرفی نماید تا به جزای اعمالش برسد.
والسلام علیکم و رحمة الله وبرکاته
روح الله الموسوی الخمینی
۲۹ بهمن ۱۳۶۷/ ۱۱ رجب ۱۴۰۹
مدت زمان : ۲۸ دقیقه
کیفیت : TVRip (عالی)
کاری از : باشگاه خبرنگاران
پخش از : شبکه سوم سیما
فیلم سخنرانی امام خمینی (ره) / تأثیر دعا بر زندگی / لینک مستقیم دانلود
فیلم سخنرانی امام خمینی (ره) در ۲۱ تیر ماه ۱۳۵۹ در جمع گروهی از بانوان که مباحثی چون مهیا شدن برای ضیافت الهی در ماه شعبان، تأثیر دعا در زندگی فردی، اجتماعی و اشاره کوتاهی به برخی کج فهمی ها در این زمینه و اشاره به فرصتها برای بازگشت انسان به فطرت خویش مطرح می گردد.
مدت زمان : ۱۷ دقیقه
کیفیت : TVRip (عالی)
زمان و مکان سخنرانی : ۲۱ تیر ۱۳۵۹ – حسینیه جماران
کاری از : شبکه اول سیما
فیلم مستند روح الله روایتی دیگر… / تأثیر شخصیت امام خمینی (ره) در اندونزی / قسمت دوم / لینک مستقیم دانلود
در فیلم مستند روح الله روایتی دیگر… به ابعاد شخصیتی امام خمینی (ره) و تأثیر آن در سایر کشورهای اسلامی از جمله کشور اندونزی پرداخته می شود. در این خصوص مصاحبه هایی با برخی از متفکران اندونزی، رئیس مرکز اسلامی جاکارتا صورت می پذیرد تا درس هایی از انقلاب اسلامی از جمله خیزش، بیداری اسلامی و پیام انقلاب اسلامی بیان شود.
مدت زمان : ۲۴ دقیقه
کیفیت : TVRip (خیلی خوب)
کارگردان : امیر یوسفی
فیلم مستند روح الله روایتی دیگر… / تأثیر شخصیت امام خمینی (ره) در اندونزی / قسمت اول / لینک مستقیم دانلود
در فیلم مستند روح الله روایتی دیگر… به ابعاد شخصیتی امام خمینی (ره) و تأثیر آن در سایر کشورهای اسلامی از جمله کشور اندونزی پرداخته می شود. در این خصوص مصاحبه هایی با برخی از متفکران اندونزی، رئیس مرکز اسلامی جاکارتا صورت می پذیرد تا درس هایی از انقلاب اسلامی از جمله خیزش، بیداری اسلامی و پیام انقلاب اسلامی بیان شود.
مدت زمان : ۲۲ دقیقه
کیفیت : TVRip (خیلی خوب)
کارگردان : امیر یوسفی
فیلم مستند صراط / فراز و فرودهای ۳۳ سال پس از انقلاب / لینک مستقیم دانلود
فیلم مستند “صراط” که به بررسی فراز و فرودهای ۳۳ سال اخیر اختصاص دارد، همچون مستندهای سیره عملی امام روح الله (ره) ، مستند دفاع مقدس و شاخص در واحد مرکزی خبر تهیه شده است. در فیلم مستند “صراط” فراز و نشیبهای موضوعاتی همچون ثبات آرمانی ، انعطاف ساختاری ، مبارزه با مفاسد اقتصادی، قانون گرایی و قانون گریزی، نقش مردم، عدالت اجتماعی، استقلال دفاعی، هسته ای، جوانان، پیشرفتهای علمی، بیداری اسلامی، پیشرفتهای پزشکی و پایداری و ایستادگی ملی از اول انقلاب تا سال ۱۳۹۰ مورد بررسی قرار می گیرد.
فیلم مستند صراط با کیفیت بالا برای اولین بار در مبین مدیا
تعداد قسمت ها : ۱۳ قسمت
مدت زمان: حدود ۲۰ دقیقه [هر قسمت]
کیفیت: DVDRip (عالی)
کاری از : واحد مرکزی خبر
فیلم برنامه کنکاش / دکتر حسن عباسی / بررسی مکتب امام خمینی (ره) / لینک مستقیم دانلود
در
این برنامه در بخش اول، ابتدا به بازتاب رسانه ای سخنان مقام معظم رهبری
در سالروز رحلت امام خمینی (ره) در مرقد مطهر ایشان پرداخته شد و در ادامه
با حضور دکتر حسن عباسی گفتگو حول محور بررسی مکتب امام خمینی (ره) برگزار شد.
مکتب امام (ره) بر سه محور معنویت، عقلانیت و عدالت استوار است که در این جلسه دکتر عباسی به بحث عقلانیت در اندیشه سیاسی و مکتب امام خمینی (ره)، به صورت ویژه پرداختند.
عقلانیت سیاسی اداره جامعه در مکتب غرب، شامل مراحل زیر است: فلسفه محض، فلسفه موضوعی، دکترین موضوعی و استراتژی که تبلور مکتب فلسفه است و این عقلانیت در مکتب اسلام، شامل مراحل زیر است : حکمت، حکمت موضوعی، قواعد فقهی و تفقه که تبلور مکتب حکمت است و شامل تفکر، تعقل و تذکر است. مبانی عقلانیت امام علاوه بر خرد بشری، شامل منابع وحیانی چون قرآن نیز بوده است و همین وجه تمایز مکتب امام با دیگر مکاتب فلسفی است.
مدت زمان : ۳۶ دقیقه
کیفیت : TVRip (خوب)
زمان پخش : ۱۴ خرداد ۱۳۹۰
پخش از : شبکه جهانی جام جم ۱
منبع فایل: برای حقیقت جویان
فیلم مستند نقطه عطف / مروری بر نحوه دستگیری امام خمینی (ره) در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ / لینک مستقیم دانلود
در این مستند با چگونگی دستگیری امام خمینی (ره) در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، شروع می گردد و در ادامه مروری بر وقایع چند سال اخیر این واقعه بالاخص از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۲ و علل دستگیری ایشان می پردازد.
پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲و بازگشت محمدرضا پهلوی به ایران، شاه بیشتر به آمریکا متعهد گردید، بعد از آن واقعه با نظر دولت آمریکا (جان کندی) علی امینی به نخست وزیری برای اجرای اصلاحات ارضی آمریکا در ایران منصوب شد.
اما چندی بعد شاه به دلیل مخالفت با قدرتمند شدن بیش از حد امینی از دولت آمریکا درخواست برکناری امینی را نمود و اسدا… علم را در ۲۷ تیر ۱۳۴۱ به نخست وزیری کشور منصوب کرد.
زمان: ۲۱ دقیقه
کیفیت: TVRip (عالی)
کاری از : شبکه دو سیما
فیلم مستند شرح آفتاب / مروری بر اندیشه های امام خمینی (ره) در مورد انتخابات / لینک مستقیم دانلود
در مستند شرح آفتاب، ابتدا به گوشه ای از سخنان مقام معظم رهبری (دامة برکاته) در حرم امام خمینی (ره) در تاریخ ۱۴ خرداد ماه ۱۳۸۷ در خصوص انتخابات اشاره می نماید و در ادامه مستند به گوشه هایی از سخنان و اندیشه های امام خمینی (ره) در مورد انتخابات و حضور مردم پرداخته می شود. در خلال برنامه در خصوص انتخابات و توصیه های امام به مسئولان و مردم به گوشه هایی از قرائت وصیت نامه امام خمینی (ره) توسط مقام معظم رهبری در سال ۱۳۶۸ نیز اشاره می گردد.
در بخش دیگری از این مستند مصاحبه کوتاهی با دکتر محمد حسین جمشیدی نویسنده کتاب اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) انجام می پذیرد که ایشان در خصوص وظیفه مردم در انتخابات از نگاه امام (ره) به دو نکته اساسی اشاره می کنند:
زمان: ۲۷ دقیقه
کیفیت: TVRip (عالی)
کاری از : شبکه اول سیما
فیلم مستند سیره عملی امام روح الله / لینک مستقیم دانلود
بررسی و درک ابعاد مختلف شخصیت عمیق امام خمینی (ره) بی تردید نیازمند تسلط و ژرف نگری تاریخی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است و ظرفیتی بسیار فراتر از گزارشهای خبری می طلبد، با این همه تاملی در رخدادها و گفته ها و ناگفتههای سالهای بازگشت تا رحلت ایشان می تواند در درک جوهره نظری و سیره عملی امام راحل قدمی کوچک بر شمرده شود.
فیلم مستند سیره عملی امام روح الله (ره)، کاری از واحد مرکزی خبر، که در خردادماه ۸۷ از شبکههای سیما پخش و با استقبال گسترده مردم و گروههای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی روبرو شد، مجموعه کامل و مستندی است که ابعاد مختلف زندگی و روابط امام اعم از حکومتداری، سیاست، فرهنگ، خانواده و… را به تصویر کشیده است. تولید مستند سیره عملی امام روح الله و پخش برخی سخنرانیهای آرشیوی و کمتر پخش شده از امام راحل (ره) نوید دهنده رویکرد جدید سیما در باز تولید بیانات ایشان و تصاویر تاریخ انقلاب است که در جریان پخش این مستند به وضوح اقبال چشمگیر مردم از آن مشخص شد.
تعداد قسمتها: ۱۶ قسمت
مدت زمان تقریبی هر قسمت: ۱۰ دقیقه
کیفیت: DVDRip (عالی)
کاری از: واحد مرکزی خبر
زمان پخش: خرداد ماه ۱۳۸۷
حجم کل: ۱ گیگابایت
پیشنهاد مبین مدیا: این مستند را حتما مشاهده کنید!
مستند نقش امام و رهبری در خنثی سازی توطئه های دشمن / لینک مستقیم دانلود
[برگرفته از مجموعه روح الله اثر محمد دبوق]
مستند نقش امام و رهبری با اقتباس از مجموعه روح الله، به بررسی آراء امام خمینی (ره) در خنثی سازی توطئه های دشمن و تقویت پایه های اندیشه ولایت فقیه، پرداخته است.
دروان
جوانی امام (ره) همزمان با حکومت رضاشاه و آغاز جنگ جهانی دوم بود. در آن
زمان رضاشاه با آلمان نازی ها و رهبر آنان، هیلتر متحد شده بود. اما پس از
شکست آلمان ها در جنگ جهانی دوم، تهران در سال ۱۹۴۱ سقوط کرد و محمدرضا
شاه جای پدر خویش را گرفت. از اوایل به قدرت رسیدن محمدرضا شاه مبارزات
اولیه امام (ره) با شاه آغاز گشت در ابتدا اعتراض ایشان به تغییر قانون
اساسی شکور توسط شاه بود. در همان سال ها امام (ره) کتاب کشف الاسرار خود
را نیز منتشر کرد.
مبارزات امام (ره) ادامه داشت تا در نهایت منجر به
دستگیری ایشان گردید. ایشان ۹ ماه از تاریخ ۴ ژوئن ۱۹۶۳ تا ۷ آوریل ۱۹۶۴ در
زندان به سر بردند که با اعتراضات شدید مردمی همراه بود. پس از اعتراضات
شدید مردمی امام (ره) آزاد شدند ولی با حکم حسنعلی منصور، به ترکیه تبعید
شدند و پس از مدت کوتاهی به عراق عزیمت نمودند، امام در عراق به دلیل عدم
همکاری ایشان با رژیم بعث وقت، و تحت فشار قرار گرفتن ایشان توسط رژیم بعث
عراق، این کشور را به مقصد فرانسه (نوفل لوشاتو) ترک فرمودند.
مدت زمان : ۴۹ دقیقه
کاری از : اداره عقیدتی سیاسی مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی
گردآوری و تنظیم : روزبه ادیب
تدوین : حمیدرضا حکاکی فرد
زمان پخش : اصفهان، نمایشگاه سیاسی بصیرت – اردیبهشت ۱۳۸۹
رحلت امام خمینی (ره) / حجت الاسلام آقاتهرانی / لینک مستقیم دانلود
حجت الاسلام والمسلمین دکتر مرتضی آقاتهرانی در این جلسه ابتدا از خاطرات خود در دوران طلبگی که مصادف با دوران قبل از انقلاب در حوالی سال ۵۳ تا ۵۷ بود، بازگو نمودند و سپس به ویژگی های روحی، اخلاقی امام در مقام مرجعیت و روحانیت و در حوزه هایی چون فلسفه، سیاست، فقه و اصول و … پرداختند.
ایشان در ادامه به خاطرات دوران پر التهاب زمان انقلاب و دفاع مقدس و عملکرد، رفتار و سخنان امام (ره) در این دوران به انضمام گوشه ای از وصیت نامه امام (ره)، اشاره کردند.
مدت زمان : ۶۶ دقیقه
کاری از : مرکز فرهنگی هیئت
امام خمینی (ره) و نهضت آزادی / استاد رحیم پور ازغدی / لینک مستقیم دانلود
ایشان در سخنرانی خود به نهضت آزادی که امام راحل (ره) آغازگر آن بودند، اشاره کرده و در ادامه آن به مبحث زنده بودن و زنده ماندن راه امام و نهضت آزادی آن اشاره می کنند و این نکته را متذکر می شوند که حرفها و نهضتی که امام و انقلاب آن را آغاز نمودند، فقط مربوط به برهه ای از زمان نبوده و همچنان ادامه خواهد داشت. خاصیت نهضت آزادی امام (ره) این بود که به تدریج در پوسته مردمی کشور و جهان رسوخ کرد و جهانیان را هم بیدار کرد و پیروزی ها گاه پیدا و گاه نهان در دل حکومت ها و کشور های جهان، با سرچشمه نهضت بیداری امام (ره)، حاصل می شود. نکته جالب در برخی نهضت ها و عوامل مخالف نهضت امام و انقلاب، این بوده است که با پوسته شبیه به نهضت انقلابی امام وارد عرصه شده ولی در عمل برای بدبین کردن جهانیان با این پوسته انقلابی دست به عملیات تروریستی و خرابکارانه و نفاق می زدند.
ایشان به گوشه ای از فرضیات و برداشت های جریان های مقابل نهضت و بیدارگری های امام خمینی (ره) نیز اشاره می کنند :
کاری از : مؤسسه طرحی برای فردا
نظر جدید مفتی سعودی درباره جمعیت اهلسنت ایران
علت عمده اعتراضاتی که به اعطای مجوز به این نشریه وارد گشت به دلیل سابقه مدیر مسئول این نشریه است. شهلا شرکت قبل از این مدیریت ماهنامه "زنان" را بر عهده داشت که از سالهای 1370 تا 86 در 152 شماره منتشر شد. بیشتر کارشناسان معتقدند که ماهنامه "زنان" در طی این 16 سال فعالیت، با تمرکز بر مباحث فمینیستی و قرار دادن فضای لازم برای نگارش یادداشت و گزارشهای متعدد در این زمینه، به دنبال رفع موانع موجود از مسیر آرمانهای گروهی اندک از فعالان به اصطلاح جنبش زنان بود؛ این موانع در نگاه گردانندگان نشریه، از قانون و سنتهای ایرانی تا قوانین و احکام شرعی را در بر می گیرد که باید به طرق مختلف از میان برداشته شود.
سوابق شهلا شرکت
شهلا شرکت کار روزنامه نگاری را با نشریه «پویندگان راه زینب» ( اطلاعات بانوان قبل از انقلاب) آغاز کرد؛ وی به واسطه آشنایی خواهرش با زهرا رهنورد – سر دبیر نشریه پویندگان راه زینب – در دانشگاه هنرهای زیبا به این نشریه راه پیدا کرد و بعد از مدتی به عنوان یکی از اعضای شورای سردبیری به حجت الاسلام محمود دعایی سرپرست مؤسسه معرفی شد. مدتی بعد و با تعطیلی نشریه پویندگان راه زینب، شهلا شرکت به دعوت سید محمد خاتمی به مؤسسه کیهان رفت و در کنار افرادی مانند شمس الواعظین، رخ صفت و تهرانی مشغول به کار شد.
وی به مدت 10 سال مدیرمسئولی و سردبیری نشریه "زن روز" در کیهان را بر عهده داشت که بعد از خروج سید محمد خاتمی از مؤسسه کیهان، از این موسسه اخراج شد. هر چند که وی در سال 86 و در مصاحبه با رزونامه سرمایه، علت اخراج خود را " اتهامات فمینیستی و غرب زدگی" معرفی میکند اما قبل از این و در زمان چاپ نشریه "زنان" در مصاحبه با نشریهی تحت مدیریت خود به مناسبت صدمین شماره انتشارش ضمن تأیید تلویحی طرح مباحث فمینیستی در نشریه "زن روز"، علت اخراج را اختلاف دیدگاه فکری و بینش اجتماعی با مدیر وقت مؤسسه میداند و معقد است که در آنجا "حساسیت عجیبی به طرح مسائل زنان در دنیای مدرن، و مباحث فمینیستی وجود داشت."
بعد از تعطیلی "زن روز" و هم زمان با اخراج دیگر اعضای تیم کیهان فرهنگی از مؤسسه کیهان، وی نشریه "زنان" را هم راستا با ماهنامه کیان منتشر می کند.[1]
شهلا شرکت در سال 2005 جایزه جایزهٔ «شهامت
در خبرنگاری» را از «بنیاد بینالمللی رسانههای زنان» دریافت کرد و در سال
85 نیز به عنوان یکی از پنج روزنامهنگار باتجربه و برتر سال از جانب
انجمن صنفی خبرنگاران انتخاب شد.
بررسی محتوایی ماهنامه زنان
گردانندگان ماهنامه "زنان" متأثر از تفاسیر غربی و بینش تاریخی اروپا نسبت به بانوان، معتقدند که در دنیای امروز به زن به عنوان شخصیتی غیر مستقل و وابسته به وجود مردان نگاه می شود که به خاطر نادانی و خوردن سیب سرخ گناه باید تاوان نقصان عقل خود را بپردازد: « در دنیای ما، زن از دامان آفرینش، یکراست به صحنه ای ساختگی می کشانند. یک قهرمان اصلی – با حقانیت و اقتدار کمال- و شخصیت دوم که از روزهای آغازین به سبب نادانی، سیب سرخ گناه را خورده است، پس تا دنیا باقی و زندگی جاری است، باید تاوان نقصان عقل خود را با بهایی سنگین بپردازد؛ و بدین گونه شایعه خلقت زن را پرداختند و موجودی ساختند با نقشی جنبی که امکان آفرینش او به دست دیگران صورت می پذیرد و راه رشدش در حوزه تشخیص آنان ترسیم شود: یا با ریسمان پوسیده سنتهای خرافی او را زندانی زنانگی خویش کنند تا راز بزرگ محبوبیتش از پرده بیرون نیفتد یا با وعدهی فریبنده آزادی رشته ننگین به گردنش بیاویزند...» [2]
شماره اول ماهنامه زنان به مدیریت شهلا شرکت
این نوع نگاه به وضعیت زنان امروز که هماهنگ با خوانش و دیدگاههای جنبشهای زنان در غرب است در حالی در سرمقاله شماره اول ماهنامه زنان بیان میشود که تقسیر نقش و وضعیت بانوان در جامعه در گفتمان اسلامی تفاوت بسیاری با این نگرش دارد و طبق آموزههای اسلامی، آن چیزی که تأمین کننده حقوق انسانها ( چه زنان و چه مردان) و عدالت است، عمل به احکام و قوانین شریعت است.
با این حال و به دلیل همین تأثیر پذیری گردانندگان ماهنامه زنان از جنبشهای فمینیستی در غرب، یکی از موانع موجود در راه تحقق حقوق زنان، دین عنوان میشود که برای رفع این موارد، - و به دلیل اولیت پیدا کردن اصول و آموزههای فمینیستی در نگاه این افراد- بازنگری جدی در فقه واحکام اسلامی توصیه میشود: «ما معتقدیم کلید حل مشکلات زنان در چهار حیطه قرار دارد: دین، فرهنگ، قانون و آموزش. اگر در این چهار حیطهی اصلی راه هموار شود، میتوانیم به رشد زنان و پیشرفت جامعه امید داشته باشیم.» .... «وقت آن است که عاملان و متفکران دلسوز دین در کند و کاو خود در فقه و احکام آن، قدری جدی تر به اجتهاد در مسائل زنان بیندیشند تا شاید قرنها پس از نزول اسلام، زنان مسلمان را از سرگردانی و آشفتگی و چندگونگی در یافتن مکتب خود و گاه حتی خدای خود رهایی بخشند و از رخسار مهربان و معقول و پیشرو مذهب پرده بردارند و در جان خسته زنان عشق را به جای اجبار، احترام را به جای ترس، عبادت را به جای ریا و آرامش را به جای اضطراب بنشانند.» [3]
شهلا شرکت مدیر مسئول ماهنامه زنان در مصاحبهای در جواب سئوال خبرنگار در مورد ماهیت نشریه، ماهنامه زنان را یک ماهنامه فمینیستی معرفی میکند و سپس در مورد تضاد مباحث فمینیسم با اسلام می گوید: «می شود هم دیندار بود هم با اقتضائات دنیای مدرن کنار آمد. اینها تعارضاتی با هم ندارند. البته بستگی به نوع قرائت افراد از دین هم دارد... دین نهادی است که باید از آن انتظارات مربوط به خودش را داشت، حالا هر جا که برای مسائل زنان در دنیای امروز پاسخی داشته باشد می توان به آن رجوع کرد.» [4]
شهلا شرکت ماهنامه زنان را یک نشریه فمینیستی معرفی میکند
تعریف رسانههای ضد انقلاب از عملکرد شهلا شرکت
سایت ضد انقلاب جرس در مطلب که به جریان شناسی فمینیسم در ایران پرداخته است با تقسیم فمینیستهای ایرانی به دو گروه اسلامی و سکولار و با قرار دادن ماهنامه زنان و شهلا شرکت در دسته فمینیستهای اسلامی می نویسد:
«فمینیستهای اسلامی به طور ویژه سعی دارند جنبههای مردسالارانهی قوانین خانواده را که مخصوصاً در حیطههای ارث، ازدواج، طلاق و حضانت برضد منافع زنان است از میان بردارند.... بازخوانی متون اسلامی پروژهی اصلی فمینیستهای اسلامی است. شهلا شرکت، مریم بهروزی، منیره گرجی و محسن سعیدزاده (روحانی سابق خلع لباس شده) بهرغم اعتقادات دینی راسخشان تفسیرهای جدیدی از متون اسلامی به دست میدهند تا قوانین و سیاستهایی را که بر پایهی تعابیر سنتی، تحتاللفظی و ضدزن وضع شدهاند به چالش بکشند.»
در این مطلب که ابتدا در سایت"مدرسه فمینیستی" و به قلم والنتین مقدم و با عنوان "فمینیسم اسلامی: موافقان و منتقدان آن" منتشر شده است، به نقش ماهنامه "زنان" و "شهلا شرکت" در پیشبرد مطالبات فمینیسمهای سکولار اشاره دارد: « در «زنان» و دیگر مجلات، وکلای فمینیستی چون مهرانگیز کار و شیرین عبادی حدود مشکلات و گیرهای قانونی را که زنان در مفاد قوانین و پیادهسازی آنها با آنها برخورد دارند مشخص کردند.»[5]
والنتین مقدم معتقد است: « به نظر من، شکی نیست که فعالیتهای «فمینیستهای اسلامی» نظیر شهلا شرکت، زهرا رهنورد، فائزه هاشمی، جمیله کدیور و دیگران چه اندازه اهمیت دارد. ارتباط نزدیکشان با فمینیستهای سکولاری چون شیرین عبادی، مهرانگیز کار، شهلا لاهیجی و برخی دانشگاهیان (نظیر ناهید مطیع) نشاندهندهی قابلیت آنها برای گفتگو و برپاییِ ائتلاف در جهت گسترش حقوق زنان است. با راهاندازی مطبوعات خلاق و پرخوانندهای مثل «زنان»، «زنِ روز»، «فرزانه»، «زن» و مجلات جدیدتری چون «جنس دوم» و «حقوق زنان» فعالان حقوق زنان که شامل فمینیستهای اسلامی نیز میشود در به چشم آمدن «مسئلهی زنان» نقش مهمی ایفاء کردهاند.» [6]
محمد علی همایون کاتوزیان پژوهشگر در کالج سنت آنتونی، و عضو هیات علمی مؤسسه شرقشناسیدانشگاه آکسفورد نیز در مقاله ایران پس از آیت الله خمینی به نقش شهلا شرکت و ماهنامه زنان در ترویج فمینیسم اشاره دارد: « زنان دیگری نیز، بیرون چهارچوب رسمی سیاسی، هم در جنبش فمینیستی و هم در جنبش اصلاح طلبی نقش مهمی ایفا کردند. برخی از سرشناس ترین این چهره ها عبارت بودند از شهلا شرکت، ناشر و سردبیر ماهنامهزنان» [7]
پیام فضلی نژاد پژوهشگر موسسه کیهان نیز در مورد نقش ماهنامه زنان در ترویج فمینیسم میگوید:
«اغلب این فمینیست ها و کمپین های زنانه آنان تا چندی پیش آراء خود را در «ماهنامه زنان» منتشر می کردند. این ماهنامه شاخه ای از حلقه کیان بود که توسط شهلا شرکت مدیریت می شد. سال 1370 که ماشالله شمس الواعظین، مصطفی رخ صفت و رضا تهرانی از ماهنامه «کیهان فرهنگی» بیرون آمدند و کیان را منتشر کردند، اغلب اعضاء تحریریه ماهنامه «زن روز» نیز از موسسه کیهان استعفاء دادند و ماهنامه زنان را راه انداختند. زنان، ارگان فمنیست های مسلمانی بود که عبدالکریم سروش را پدر معنوی و شیرین عبادی را استراتژیست حقوقی خود می خواندند و در سیر تحول سیاسی شان، به فمینیست های سکولار و رادیکال بدل شدند که برترین ارزش های اسلامی، چون شهادت طلبی زنان مسلمان را به سخره گرفتند.»
توقیف ماهنامه زنان
در نهایت در تاریخ 8 بهمن 1386 و با حکم هیات نظارت بر مطبوعات، ماهنامه زنان توقیف شد. درج مطالب و اخبار به گونه ای که موجب سلب امنیت روانی جامعه می شد، به مخاطره انداختن سلامت روحی، فکری و روانی مخاطب و القای این که در جامعه امنیت وجود ندارد، و سیاه نمایی وضعیت زنان در جمهوری اسلامی از دلایل توقیف این ماهنامه بود.
شبکه سلطنتی انگلستان – بیبیسی فارسی – بعد از توقیف این ماهانامه، با تعریف و تمجید از عملکرد 16 سالهاش مینویسد: « مجله زنان در کنار نشریاتی چون کیان، آدینه، پیام امروز، ایران فردا، دنیای سخن و جامعه سالم از نشریات جریان روشنفکری ایران به شمار می رفت. در شرایطی که "فمینیسم" در ایران بار منفی دارد و حتی در بعضی از آیین نامه های دولتی نیز رواج آن نهی شده است، مسئولان ماهنامه زنان این مجله را "تنها ماهنامه فمینیستی ایران" می خواندند. مجله زنان با اینکه مجله ای سیاسی نبود، اما در آرایش نیروهای سیاسی ایران به نیروهای اصلاح طلب گرایش داشت.»
برخی مواضع شهلا شرکت
در پژوهش ها و مطالعاتی که در زمینه جریان شناسی فمینیستهای ایران انجام شده است، معمولاً شهلا شرکت را در طیف فمینیستهای مسلمان قرار دادهاند. تأثیرپذیری از اصول و مطالبات جنبش زنان در غرب در کنار اعتقاد به اسلام، باعث بروز تناقضاتی در بین فمینیستهای مسلمان شده است که به همین دلیل و برای رفع این تناقضات – به جای تکیه به احکام و اصول اسلامی به عنوان تنها راه تحقق حقوق انسانها - صحبت از بازخوانی دیدگاههای فقهی در حوزه مسائل زنان میکنند. وی در مصاحبهای به تأثیر نشریات تحت مدیریت خود در این زمینه اشاره دارد: «به نظرم حرکت آرام و تدریجی زن روز در آن ده سال، پیش نیازی برای انتشار نشریه زنان و تحولاتی بود که امروز در جامعه زنان به وجود آمده. مثلا نتیجه کار متمرکز بر حقوق زنان در آن زمان و تأکید بر ضرورت بازخوانی دیدگاههای فقهی را امروز در اصلاحات حقوقی در حوزه مسائل زنان می بینیم .»[8]
وی به صراحت به زمینههای ایجاد تفکرات فمینیستی در خود اشاره میکند و میگوید: «سال 1361 به زن روز رفتم و و دو سال بعد ازدواج کردم. فکر می کنم ازدواج و بعد از آن اشتغال و عذاب وجدان های مادرانه در حساس شدنم به مسائل زنان تأثیر زیادی داشت، عامل دیگر مخاطبان مجله بودند.»[9]
شهلا شرکت در حالی از بازخوانی و تحول در دیدگاههای فقهی صحبت میکند که به نظر نمیرسد تخصصی در حوزه مطالعات دینی داشته باشد. به عنوان نمونه وی در اظهار نظری دیگر و در جواب اینکه بانوان دیندار با برخی از موارد توسعه حقوق و آزادیهایشان به دلیل تناقضات این موارد با شرع مخالف هستند، می گوید:
«بله، این حرف درست است و متاسفانه گروهی از زنان مخالف احیای حقوق زنان هستند. بخشی از این زنان قرائتی بدون توجه به مقتضیات زمان و مکان از اسلام دارند و توجه ندارند که فقه برای حل «مشکلات روز» جامعه است. کمتوجهی آنها به این موضوع، موجب میشود گروه دیگری از زنان که مایلند در جهان مدرن دیندار باشند، نتوانند دیندار بمانند. فقه شیعه آن قدر فضای بازبینی دارد که مردم در دنیای جدید هم بتوانند دیندار باشندتفکر این گروه از زنان نهتنها کسی را سوار قطار دینداری نمیکند، بلکه مسافرانش را هم در ماندن مردد میکند.»[10]
شرکت در یکی از مصاحبههای خود بعد از اشاره خبرنگار به نشریات تحت مدیریت وی و تغییر رویکردهایش از نشریه "راه زینب" و "زن روز" که تصویرگر یک زن انقلابی و مذهبی است تا ماهنامه "زنان" که یک زن فمینیست را به تصویر میکشد، به پوست اندازیها و تغییرات درونی خود اشاره میکند.
این پوست اندازیها و تغییرات در شهلا شرکت تا جایی ادامه پیدا کرده است که میگوید: « امروزه تنوع و سرعت پدیدههای اجتماعی، به ناچار تعاریف رایج از آنها را هم متحول کرده.مثلا با توجه به افزایش میزان طلاق در جوامع صنعتی، حالا دیگر مثلا به یک پدر و یک فرزند هم «خانواده» اطلاق میشود.» [11]
یا در اظهار نظری دیگر و به تقلید از سبک خانوادههای فروپاشیده در غرب به مسئله جدا شدن منبع درآمد زن و مرد اشاره میکند: « فعلا مردان این حق را دارند که از زن همراهشان بخواهند سهم خودش را بپردازد و اگر نپرداخت از آن به بعد تنهایی بروند رستوران و فقط پول غذای خودشان را بدهند.»[12]
وی حتی برخی قوانینی را که در راستای افزایش نقش زنان شاغل در خانواده تصویب شده بود را زیر سئوال میبرد و در مورد تصمیمات اتخاذ شده در زمان دولت دکتر احمدینژاد میگوید: «در آن دوران اراده مشخصی وجود داشت تا به اشکال غیرمستقیم، زنان را به خانهها برگرداند. نیمه وقت کردن زنان شاغل، افزایش مرخصی زایمان تا یک سال و موارد مشابه، ظاهرا برای حمایت از زنان بود اما در عمل به بیمیلی کارفرماها برای استخدام زنان و زنهراسی در بازار کار منجر میشد. تریبونی هم وجود نداشت تا درباره این وضعیت، انتقادی و تحلیلی بشود. حتی من شنیدم کتابهایی را هم که در مرکز امور زنان دولت اصلاحات در حوزه زنان چاپ شده بود، سوزاندند.»[13]
مواضع سیاسی شهلا شرکت
با وجود اینکه شهلا شرکت دغدغههای اصلی خود و ماهنامه زنان را غیر سیاسی و بیشتر دغدغههایی از جنس اجتماعی عنوان میکند، اما برخی اقدامات و مواضع وی نشان از جهت گیریهای سیاسی وی دارد.
یکی از جنجالی ترین این موارد، حضور شهلا شرکت در کنفرانس برلین است؛ حضوری که موجب بازداشت و محکومیتش شد.
کنفرانس «ایران پس از انتخابات (Iran After the Elections Conference)» که بیشتر با عنوان «کنفرانس برلین» شناخته میشود نام همایش سه روزهای بود که از ۱۹ تا ۲۱ فروردین ۱۳۷۹ به مدت سه روز از سوی حزب سبز آلمان و به دعوتبنیاد هاینریش بل(داستان نویس آلمانی) در خانه فرهنگهای جهان در برلین برگزار شد.
در این کنفرانس، تعدادی از روزنامه نگاران و فعالین سیاسی اصلاحات و جریان روشنفکری، مانند: «عزتالله سحابی، اکبر گنجی، حسن یوسفی اشکوری، علیرضا علویتبار، حمیدرضا جلایی پور، علی افشاری، کاظم کردوانی، چنگیز پهلوان، فریبرز رئیس دانا، محمود دولت آبادی، مهرانگیز کار، خدیجه مقدم، شهلا لاهیجی، جمیله کدیور، منیرو روانی پور، محمدعلی سپانلو » حضور داشتند که شهلا شرکت نیز یکی از حاضران در این جلسه بود.
شرکت کنندگان در این کنفرانس بر اساس سرفصلهای مطرح در چارچوب برنامه به سخنرانی پرداختند. مباحث مطرح شده از سوی سخنرانان ترکیبی از انواع تهمتها و توهمپردازیها در مباحث مختلفی مانند آزادی، حقوق زنان، دموکراسی، جنبش دانشجویی، دیکتاتوری و فاشیسم در جمهوری اسلامی و قس علی هذا را در بر میگرفت که تلاش میشد وضعیت داخل ایران را آشفته و نابسامان نشان دهد. شهلا شرکت نیز در همین راستا در سخنرانی خود در این کنفرانس گفت: «من از ایران می آیم. کشوری که حوادث غیرمترقبه آن در طول بیست سال گذشته شگفتی آور بوده. کشوری که مردمش شب را با یک شوک خبری به خواب می روند و صبح از زلزله خبر دیگری بیدار می شوند.»[14]
از دیگر نقاط سیاه در کارنامه سیاسی شهلا شرکت می توان به حمایت وی از نمایندگان متحصن مجلس ششم اشاره کرد؛ وی یکی از امضاکنندگان بیانیه حمایت طیفی از روزنامهنگاران از نمایندگان متحصن بود که در این بیانیه آمده بود:
« وظیفهی خود میدانیم با تمام توان خویش، وظیفهی ایجاد پل ارتباطی بین شهروندان و نمایندگان دلیرشان را بر عهده گیریم و علاوه بر این، از ارایهی هرگونه حمایت عملی دیگر در هنگام ضرورت، ابایی نداریم»[15]
همکاران شهلا شرکت در ماهنامه "زنان"
جدای از مواضع و عمکلرد چند ساله شهلا شرکت، بررسی افکار و اعتقادات نویسندگان ماهنامه زنان و سرنوشت آنها میتواند گویای برخی حقایق باشد.
وی در اظهارنظری با تأیید حضور و فعالیت افراد سکولار در ماهنامه زنان میگوید که اعتقادی به خط کشی بین آدمها ندارد و بدون اشاره به اینکه بسیاری از مباحث فمینیستی مطرح شده در مجله اش با اصول اسلامی و احکام شرعی در تضاد است و در توجیه عدم همکاری بانوان مذهبی در نشریه ادعا میکند "اگر حضور زنان دیندار در مجله کمرنگ است به دلیل همت کم آنها در این حوزه است به ویژه که معتقدم کسی که می خواهد از موضع دین در دنیای پرتحرک و پرتحول امروز حرف بزند باید رفتارش پرمایه و جذاب باشد."
شهلا شرکت در کنار شیرین عبادی
وی به عنوان نمونه به نحوه حضور مهرانگیز کار در ماهنامه زنان اشاره میکند : «من وقتی مجله زن روز بودم مجله های قبل انقلاب را که ورق می زدم مکرر مطالبی می دیدم از خانمی به اسم مهرانگیز کار که در شرایط آن روز نسبت به حقوق زنان خیرخواهانه و مدافعانه بود، به این دلیل به سراغش رفتم.» [16]
لازم به ذکر است که مهرانگیز کار نیز یکی از افراد حاضر در کنفرانس برلین بود که بعد از آن بازداشت و به 4 سال زندان محکوم شد اما از کشور خارج شد که همان زمان همسرش،سیامک پورزند، با اقرار به مطالبی بیان کرد که آنها توسط یک نهاد جاسوسی آمریکا برای براندازی حکومت در ایران تلاش میکنند.
مهر انگیز کار؛ از همکاران شهلا شرکت در ماهنامه زنان
از دیگر همکاران او می توان به شیرین عبادی، رزا افتخاری ( مدیر مسئول نشریه آنلاین زن نگار که زیر نظر برنامه ایران در موسسه گزارشگری جنگ و صلح در لندن اداره میشود) و پرستو دوکوهکی ( روزنامه نگار اصلاحطلب که در سال 86 به اتهام اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور ، اخلال در نظم عمومی و تمرد در مقابل پلیس بازداشت و بار دیگر در سال 90 بازداشت شده بود) اشاره کرد.
[1] . مصاحبه شهلا شرکت با روزنامه سرمایه 12/2/86
[2] (ماهامنه زنان، شماره اول، بهمن 70)
[3] همان
[4] مصاحبه با شهلا شرکت، ماهنامه زنان، شماره 100
[5] فمینیسم اسلامی: موافقان و منتقدان آن؛ منشر شده در سایت مدرسه فمینیستی،28 مهر 1389
[6] همان
[7] محمد علی همایون کاتوزیان، ایران پس از آیت الله خمینی
[8] مصاحبه با شهلا شرکت، ماهنامه زنان، شماره 100
[9] همان
[10] مصاحبه شهلا شرکت با روزنامه اعتماد شنبه، 13 مهر 1392
[11] همان
[12] همان
[13] همان
[14] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/298702
[15] http://isna.ir/fa/news/7911-00837
[16] مصاحبه با شهلا شرکت، ماهنامه زنان، شماره 100